Segunda llamada، دانشگاه مستقل متروپولیتن و Natura Mexico، با هدف بالا بردن آگاهی در شرایط زیست محیطی کنونی برای شرکت در سومین مسابقه‌ی بین‌المللی پوستر، از همه طراحان دعوت به عمل می‌آورد.
موضوع مسابقه: رفتار مسئولانه در برابر ضایعات پلاستیکی

 

Arti.ir_jbnwaDREYD

مسابقه‌ی طراحی پوستر با موضوع “رفتار مسئولانه در برابر ضایعات پلاستیکی”

 

شرح موضوع
در زندگی امروزی‌، پلاستیک همه‌ی اطراف ما را فراگرفته است. ما از پلاستیک برای محصولات متنوع و بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کنیم تا زندگی ما را ساده‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر ‌کند. متأسفانه، این ماده، یک زیان خیلی جدی را دربردارد: پلاستیک یک تهدید جدی برای محیط زیست است.
آیا شما تا به حال به این فکر کرده‌اید که سرنوشت آن همه پلاستیکی که روزانه استفاده می‌کنید چه می‌شود؟ همه‌ی آن پلاستیک‌هایی که هنگام خرید، حتی وقتی که یک جنس کوچک را خریداری می‌کنید؛ همه‌ی آن بطری‌های پلاستیکی آب معدنی و آبمیوه و نوشابه؛ همه‌ی بسته‌بندی‌های محصولاتی که می‌خرید؛ و از همه بدتر ظروف یکبار مصرفی که توسط کوچکترین دکه‌ی اغذیه فروشی تا بزرگترین رستوران‌ها و هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خب، مسأله این است که پلاستیک از نفت خام (petroleum) مشتق می‌شود، و تجزیه نمی‌شود؛ و بدتر اینکه اشعه‌ی UV آنها را به ذرات کوچکی تبدیل می‌کند که می‌تواند ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال بسته به شرایط محیطی باقی بمانند. در واقع تمام پلاستیک‌هایی که تا کنون تولید شده‌اند، هنوز موجود هستند، به غیر از آنهایی که سوزانده شده ند؛ که در آن صورت نیز سموم بیشتری را در محیط زیست آزاد کرده‌اند. در پاسخ به اینکه سرنوشت پلاستیک چه می‌شود: مقدار زیادی از پلاستیک، بازیافت می‌شود، – قطعا این کار کمک بزرگی است اگر مصرف کنندگان هم سهم خود را در جداسازی و دفع درست زباله انجام دهند ولی، مقدار زیادی از آن با بی‌توجهی تمام دور ریخته می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف خیلی سبک هستند و باد آنها را تا مسافت زیادی جابه‌جا می‌کند. این مواد همچنین خیلی شکننده هستند و به سادگی خرد می‌شوند، و سرانجام توسط برخی از حیوانات به اشتباه به جای غذا خورده می‌شوند، که در بدترین حالت آن حیوان دچار خفگی و مرگ ناشی از خوردن پلاستیک می‌شود (به عکس‌هایی که Chris Jordan از پلاستیک موجود در معده‌ی حیوانات گرفته است، نگاهی بیاندازید)، در بهترین حالت سموم از طریق چرخه‌ی غذایی به شما باز می‌گردد.
این پس‌مانده‌ها می‌توانند اقیانوس را طی کنند، و به دوردست‌ها بروند، به جایی که محل زندگی افراد دیگری است. در حال حاضر به طور مثال “آلودگی زباله ای ” با ابعادی به اندازه‌ی ۲ برابر مساحت تگزاس در اقیانوس پخش شده است که قابل تصور برای انسان‌هایی که آن را تولید کرده‌اند نیست اما برای مردمی که با آن منطقه سروکار دارند بسیار مشکل ساز است. یک نمونه بسیار ناراحت کننده منطقه‌ ی Mahahual در جنوب شرقی مکزیک است جایی که ضایعات پلاستیکی از تمام کره‌ی زمین، ساحل آن را آلوده کرده و مردم بومی آن منطقه را با بحران های جدی روبه رو کرده است. *توضیح بیشتر راجع به ظروف یک بار مصرف در انتها

شرایط شرکت در مسابقه
شرکت در این فراخوان برای همه طراحان حرفه‌ای‌ و دانشجویان ارتباط تصویری و مشاغل مرتبط به آن آزاد است.
پروپوزال‌ها در روند انتخاب‌ اولیه که توسط کمیته‌ای متشکل از ۲۵ طراح گرافیک حرفه‌ای و متخصصان پایداری مواد صورت می‌گیرد، بررسی می‌شوند. (اعضای این کمیته تا پیش از پایان یافتن مهلت فراخوان، در وب‌سایت Segunda llamada´s، اعلام خواهند شد).

بیشتر بخوانید:   پوسترهای گردشگری ناسا، جذاب و مدرن

هیأت داروان بین المللی
آن لئونارد / ایالات متحده امریکا
آلیس درودینگ و جو اسکورسون / ایالات متحده امریکا
رابین ری / ایالات متحده امریکا
گابریل مارتینز میو/ مکزیک
میگوئل آرزاته / مکزیک
چاز ماویانه دویس / زیمباوه
پریسا تشکری/ ایران
مارک گوئینگ / استرالیا
جرزی اسکاکن و جوئانا گورسکا / لهستان
رودریگو زنتئو/ بولیوی
اندری لاگوین/ روسیه
+ داوری که مؤسسه Natura Mexico معرفی خواهد کرد.
+ داوری که دانشگاه مترو پولیتن تایید و معرفی خواهد کرد.
اطلاعات بیشتر درباره اعضای هیأت داوران:
www.segundallamada.com/jurado-۲۰۱۳

معیارهای ارزیابی پوسترها
۱- اصالت و ناب بودن ایده
۲- کیفیت در اجرای ایده
۳- شفافیت در پیام رسانی
تصمیم هیأت داوران قطعی و بی‌چون و چرا خواهد بود.

نکاتی درباره‌ی شرکت در مسابقه

هدف اصلی این مسابقه، ایجاد آگاهی، تأمل، مکالمه و گسترش دادن اطلاعات است. ما توقع داریم که همه‌ی شرکت کنندگان، داوران و همکاران، به موضوع علاقه‌مند باشند و هرکدام خود نقطه‌ای برای شروع تغییر عادت‌ها باشند و آن را بسط دهند تا بتوانند این مشکل را به صورت کار گروهی حل کنند. بنابراین از شما می‌خواهیم راجع به این موضوع متعهد شوید: از تامل و پژوهش دقیق گرفته تا تغییر عادات شخصی. بنابراین، اگر واقعا فارق از مسائل شخصی، به حل این مشکل علاقه‌مند نیستید و فقط به دنبال برنده شدن در نمایشگاه یا انتخاب شدن در کاتالوگ ویا هر هدف دیگری به غیر از منفعت اجتماعی هستید، از شما خواهشمندیم که از شرکت کردن در این مسابقه صرف نظر کنید.

شرایط ارسال آثار
شرکت کنندگان می‌توانند تا حداکثر ۳ طرح پیشنهادی (تکی یا سری) را ارسال کنند.
آثار باید از طریق لینک زیر آپلود شوند:
www.segundallamada.com/upload

از چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت تا یکشنبه ۹ تیر، ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه به وقت مکزیکو سیتی

مشخصات آثار ارسالی
برای شرکت در مسابقه، مشخصات اثر باید به شرح زیر باشد:
A) پوستر
ابعاد: ۶۰×۹۰ سانتیمتر (۳۵۴۵×۵۳۱۳ پیکسل، ۱۵۰ پی‌ پی آی)، فقط فرمت عمودی، Grayscale ، JPG
توجه: فایل نباید سنگین‌تر از 5 مگابایت باشد.
B) پوستر با کیفیت پایین
۶۰۰×۹۰۰ پیکسل، 7۲ پی پی آی، JPG، Grayscale
C) توضیح اثر
حداکثر تا ۵۰۰ کلمه و بدون نام یا نشانه ای از طراح
D) نشانی و اطلاعات تماس طراح
نام کامل، سن، آدرس، کد پستی، کشور، شماره‌ تلفن، آدرس ایمیل، و طرح پیشنهادی پروژه که هر شرکت کننده متعهد می‌شود آن را برای زندگی روزمره‌ی خود رعایت کند.
هر اثری که شامل همه‌ی موارد فوق نباشد، از مسابقه خارج خواهد شد.

محدودیت‌ها
– پوسترهای انتخاب شده و برنده شده که شامل متن هستند، برای نمایشگاه یا باید به زبان اسپانیایی باشند.
لطفا طرح پیشنهادی خود را به زبان دیگری نفرستید که در این صورت رد خواهد شد.

– پوسترها نباید شامل لوگوی هیچ شرکت، خدمات، محصول یا سازمانی باشد. لوگوی برگزار کننده (Segunda llamada، UAM و Natura México) هم نباید روی پوستر قرار بگیرد. این اطلاعات تنها بر روی طرح های پیشنهادی(Proposal) برگزیده اضافه خواهد شد.
– شرکت‌کنندگان مسؤول اصالت اثر خود هستند، و اگردر اثری عکس، طراحی و یا بخشی از پوستر طراح دیگری استفاده کرده باشید باید از خالق اثر اجازه نامه داشته باشید.
پوسترهای ارسال شده باید با موضوع داده شده مرتبط باشند تا بتوانند در مسابقه شرکت کنند. پوسترهایی که معیارهای یاد شده را دارا نباشند، از مسابقه حذف خواهند شد.

بیشتر بخوانید:   طراحی بروشور

توجه: روی آثار نباید هیچ اثری از امضا، نام مستعار یا نام طراح باشد. پوسترها و اطلاعات تماس شرکت کنندگان به صورت جداگانه نگهداری خواهند شد، و تنها پس از تصمیم نهایی داوران، کنارهم قرار خواهند گرفت.
برای گمنام نگهداشتن شرکت کنندگان و داوری شفاف و بی‌طرفانه، پوسترها باید فقط برای این مسابقه طراحی شده باشند و نباید برای مسابقات، پروژه‌ها و نمایشگاه‌های قبلی ارسال شده یا جایی منتشر شده باشد؛ لذا طراحان متعهد می شوند که قبل از اینکه نتایج نهایی اعلام شود نباید پوستر ها را در وب‌سایت‌ها و بلاگ های شخصی، شبکه‌های اجتماعی یا هر رسانه‌ی دیجیتال دیگری، منتشر کنند. تخطی از این قانون بلافاصله از شرکت کننده صلب صلاحیت می‌کند.

انتخاب آثار و جوایز
کمیته‌ی انتخاب اولیه‌ی۲۰۰ اثر برتر را گزینش می‌کنند که توسط هیأت داوران بین‌المللی ارزیابی خواهد شد. هیأت داوران ۴۰ اثر نهایی را برای نمایشگاه سیار پوستر و انتشار در کاتالوگ انتخاب می‌کنند.
سه نفر اول و برگزیده‌ی افتخاری نیز بر اساس نظرهیأت داوران انتخاب خواهند شد.
کاتالوگ به صورت رایگان در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت، و از آنها خواسته می‌شود که تنها هزینه‌ی پست را بپردازند.

نتایج در تاریخ سه شنبه، ۹ مهرماه ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت مکزیکو سیتی از طریق شبکه اجتماعی Segunda llamada و در سایت www.segundallamada.com اعلام خواهند شد.

Segunda llamada معتقد است که پوسترها باید علاوه بر گالری ها در فضاهای بیرونی، جایی که به آن تعلق دارند و تأثیر بیشتری می‌گذارند نمایش داده شوند: از این رو امسال برای مدت یکماه (از اکتبر ۲۰۱۳) ۴۰ طرح برگزیده‌ بر روی استندهایی در خیابان محله‌ی روما و کاندیسا در مکزیکو سیتی به نمایش در می‌آیند.
به سه نفر اول برگزیده تی‌شرت‌هایی که به تعداد محدود تولید می‌شوند و نیز پوسترنمایشگاه Segunda llamada اهدا می‌شود.
اطلاعات بعدی راجع به مراسم اهدای جوایز، انتشار کاتالوگ و نمایشگاه‌ها در روی وب سایت www.segundallamada.com قرار خواهد گرفت.

توضیحات نهایی
سازمان برگزار کننده، ممکن است الزاما با نقطه نظرات مطرح شده در پوسترها موفق نباشند و مسؤولیت آن نقطه نظر، تنها به عهده‌ی خود طراح خواهد بود. در صورت بروز هر اتفاق یا موقعیت پیش بینی نشده‌، هیأت داروان با توافق نظر آن را حل خواهند کرد.
Segunda llamada، یک پروژه‌ی آموزشی و اطلاع رسانی غیر انتفاعی است؛ بنابراین شرکت کنندگان حقوق برگزاری نمایشگاه و انتشار آثارشان را از طریق وب سایت Segunda llamada، به سازمان برگزار کننده واگذار می کنند.
هر اثر با نام طراحش معرفی می شود و برگزار کننده متعهد می شود که از طرح‌ها برای مقاصد تجاری استفاده نخواهد کرد مگر با اجازه‌ی قبلی از خالق اثر.
برای هر سوال مرتبط با مسابقه لطفا با این آدرس مکاتبه کنید:
[email protected]
برای اخبار بیشتر و مرتبط به نمایشگاه از طریق شبکه های اجتماعی زیر با ما در تماس باشید:
twitter@segundallamada and
facebook.com/segundallamadamx

بیشتر بخوانید:   چگونه طراحی کنیم؟

مسؤل هماهنگی پروژه:
Gustavo Morainslie
[email protected]
* توضیح بیشتر راجع به ظروف یک بار مصرف یا همان (POLYSTYRENE (STYROFAM
این ماده چه مشکلی ایجاد می کند؟ بهتر است اینگونه سؤال کنیم که که این ماده چه خوبی دارد؟ احتمالا فقط اینکه خیلی ارزان است، وگرنه این محصول پر از سموم مختلف است و کابوسی برای محیط زیست محسوب می‌شود.
جهان سالانه بیش از ۱۴ میلیون تن از این ماده را تولید می‌کند. بخش اصلی این تولید مربوط به بسته بندی غذا و نوشیدنی است، و در محله‌های دفن زباله و هر جای دیگری پراکنده می‌شوند. اگرچه این ماده قابل بازیافت می‌باشد، دشواری جدا کردن ضایعات پلاستیکی مربوط به غذا زیاد است و این بازیافت تنها ۱% از استایروفم بازیافت شده در جهان را تشکیل می‌دهد، و در مکزیک این رقم حتی کمتر هم می‌شود. STYROFAM عملا ماده‌ای غیر قابل تجزیه است. شما قطعا دوست ندارید که زباله‌ها در خانه‌تان بماند، درست است؟ بنابراین دفعه‌ی بعدی که با تصمیم خریدن یا استفاده از یک محصول پلاستیکی روبه‌رو می‌شوید، به مقصد نهایی آن فکر کنید. رفتگران و مسؤلین جمع‌آوری زباله در محل زندگی شما شعبده باز نیستند، زباله‌ها یکدفعه “ناپدید” نمی‌شوند، به خصوص زمانی که مواد دور ریخته شده به سادگی تجزیه نشوند.

پیشنهاداتی برای کاهش و مدیریت کردن ضایعات پلاستیکی
– آب معدنی نخریم، اگر آب شیر این اجازه را به ما می‌دهد، بر سر راه آن تصفیه کننده قرار دهیم یا آن را بجوشانیم و فقط از آب شیر بنوشیم! یک بطری قابل استفاده تهیه کنیم و همیشه همراه خود داشته باشیم. ترجیحا شیشه‌ای یا آلومینیومی.
– هنگام خرید، کیسه‌های خرید قبلی را همرا بیاوریم، به سادگی تا می‌شوند و می‌توانیم در کیف قرارشان دهیم.
– اگر فراموش کردیم برای خرید کیسه بیاوریم، تقاضای پاکت کاغذی یا مقوایی کنیم.
– پاکت‌هایی که قابل تجزیه در محیط هستند را خریداری کنیم (اطلاعات را با دقت مطالعه کنیم، بسیاری از محصولاتی که ادعای دوستی با محیط زیست دارند، چنین نیستند.)
– زباله‌های خود را جدا، تمیز و بسته بندی نماییم. برای بسته بندی، کیسه‌های کمتری مصرف کنیم و به این ترتیب فرایند بازیافت را کارآمدتر کنیم.
– از گرفتن نی و سایر اقلام غیر ضروری پلاستیکی خودداری کنیم.
– ازبسته‌بندی‌های یکبار مصرف غذا خودداری کنیم، وقتی که می‌خواهیم باقی‌مانده‌ی غذایمان را به منزل ببریم، با خودمان طرفی به همراه داشته باشیم.
– برای میهمانی‌ها به جای ظروف پلاستیکی از ظروف و پاکت‌های کاغذی یا الیاف طبیعی استفاده کنیم. حتی بهتر است که به ظرف شستن روی بیاوریم!
– بستنی را به جای لیوان در قیف بخریم. حتی اگر قیف را نخوریم، به سرعت تجزیه پذیر است.
– از دانشگاه، محل کارمان و رستوران‌ها بخواهیم که از ظروف ماندگار استفاده کنند.
– برای تغییر عادت‌هایمان متعهد شویم.
– کمتر و کمتر و کمتر از پلاستیک استفاده کنیم!

این توصیه ها را در اطرافتان منتشر کنید. تغییر، یک نفر به یک نفر ایجاد می‌شود.

برای دریافت فراخوان به زبان انگلیسی اینجا را کلیک کنید.

 

منبع: انجمن صنفی طراحان گرافیک

Arti.ir