بروشورها، کاتالوگ‌ها، بنرها و سایر روش های تبلیغات به همراه سیاست های روابط عمومی کمک بسیار زیادی در جهت تصویرسازی برند شما می‌کنند ولی در نهایت این محصول نهایی و شکل بسته بندی محصول شماست که به خانه‌های مشتریان راه پیدا می‌کند و به عنوان نماینده شما برای مدت زیادی در ذهن مخاطب تصویر‌سازی می‌کند. این تصویرسازی در مورد برندهای محصولات مصرفی و به ویژه آنهایی که اولین حضورشان در بازار است، اهمیت بسیار بیشتری دارد. اگر تعریف بسته بندی را منحصر به کارتن و مقوایی که دور محصول پیچیده می‌شود نکنیم می توان قوانین بسته بندی را به سایرمحصولات خدماتی نیز بسط داد.

Arti-ir-pack-02

بسته بندی طبق تعریف های رایج، بیشتر برای محافظت محصول و اطلاع رسانی در مورد محتویات محصول به کار می رود ولی با این تعریف جدیدی که ارائه دادیم، علاوه بر موارد فوق بسته بندی نقش پررنگ تری در فرایندهای بازاریابی پیدا می‌کند و حتی کار روابط عمومی را نیز به عهده میگیرد. در حدی که در بسته بندی می‌توانید اقدامات بشردوستانه سازمانتان را نیز منعکس کنید.

Arti-ir-pack-05

بسته‌بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‌شود. بسته‌بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده‌ است، بطوری‌که ما در تمام اطراف خود آنرا مشاهده می‌کنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته‌بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است. بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌های مهمی در تدوین استانداردهای بسته‌بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند.

بیشتر بخوانید:   زنان پیشرو در نقاشی مدرن

بسته بندی خوب و خلاقانه فرهنگ درونی حاکم بر سازمان شما را نیز منعکس می‌کند، یک سازمان خلاق بسته بندی‌های خلاقانه ای نیز تولید می‌کند. این مورد در کالایی که بسته بندی و خود محصول در تماس کامل با هم قرار دارند پررنگ تر است، به عنوان مثال “کتاب” محصولی است که جلد آن به عنوان بسته بندی عمل می کند و همه ما معمولا از روی طرح روی جلد میتوانیم در مورد محتوای کتاب حدس هایی بزنیم و فرهنگ حاکم برذهن نویسنده را بخوانیم.

Arti-ir-pack-03 Arti-ir-pack-04

کارکرد بسته بندی در فرایند بازاریابی و فروش گاهی به حدی است که تصمیم نهایی مشتری بر اساس بسته بندی انجام می‌شود، یکی از مثال های مهم در این مورد صنعت عطر و ادکلن است، درست است که خریدار عطر و ادکلن را به خاطر بوی آن میخرد ولی بسیاری از اوقات این شکل شیشه عطر است که نقش تعین کننده را در خرید یا عدم خرید عطر بازی می کنند و به همین خاطر است که شرکت های تولید کننده عطر معمولا توجه زیادی به شکل شیشه عطر میکنند چرا که یک فرد نمی خواهد یک شیشه زشت را روی میز آرایش خود قرار دهد.

Arti-ir-pack-06

Arti-ir-pack-07

Arti-ir-pack-08

Arti-ir-pack-01

 

اهداف بسته‌بندی

محافظت فیزیکی – اشیاء قرار داده شده درون بسته نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره… دارند.
لایه و مانع محافظتی – محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک ، اشعه ماورابنفش و…، در بسته‌بندی مد نظر قرار می‌گیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته‌بندی است. در بعضی از بسته‌ها از ماده جذب‌کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول داخل آن استفاده می‌شود. فشار هوای تعدیل شده یا کنترل شده نیز در بعضی از بسته‌های غذا گنجانده شده‌است.
حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهم‌ترین وظایف بسته‌بندی است.

بیشتر بخوانید:   تایپوگرافی صدای تصویر است

اطلاع رسانی – اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بسته‌ها یا محصولات؛ بر روی بسته‌ها چاپ شده و یا توسط برچسب آنها چسبیده می‌شوند. تمامی محصولات غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی بسته‌بندی باید با استانداردهای معتبر بین‌المللی مطابقت داشته و در برخی موارد با قوانین بین‌المللی یا منطقه‌ای یا انجمنی مانند FDA , IMDG code , و… مطابقت داشته باشند.
بازاریابی – بسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها می‌توانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شود. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای دوجین از سال‌ها بوده‌است. ارتباطات بازاریابی و طراحی‌های گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شده‌اند.
ایمنی – بسته‌بندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بسته‌ها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر می‌توانند در کاهش آسیب و هم‌چنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
بسته‌ها می‌توانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیر مجاز به کالا، سازماندهی و مهندسی شوند: ساختمان بعضی از بسته‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد می‌باشند. بسته‌ها همچنین می‌توانند شامل ابزارهایی مانند بسته‌های زنگ‌دار و یا برچسب‌های RFID باشند.

سهولت – بسته‌ها باید ویژگی‌هایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفادهٔ مجدد از آن گردند.
بسته‌بندی به سیستم هماهنگی اطلاق می‌شود که هدف از آن آماده‌سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبارش ، فروش و مصرف باشد. بسته‌بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری است که در بنیادی‌ترین شکل خود، کارکردهای محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می‌شود .بسته‌بندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودی‌خود نمی‌تواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است .اگر کالایی وجود نداشته باشد بسته‌‌بندی نیز وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:   هنر کالیگرافی

Arti-ir-pack-09

عوامل مؤثر بر بسته‌بندی

۱- الزامات :

  • کیفیت مناسب
  • سازگاری بسته با محصول (متریال و طرح)
  • الزامات شرایط محیطی (خصوصاً از لحاظ ایمنی)

۲- محافظت و نگهداری در برابر:

  • آسیب‌های مکانیکی
  • در طول توزیع
  • در طول انبارش

– آسیب‌های شیمیایی:

  • اکسیداسیون
  • فراریت
  • فاسد شدن
  • اثر متقابل بسته و محصول
  • آسیب‌های محیطی
  • میکروبی / حشرات / حیوانات آلوده
  • مشخصات و اطلاعات
  • جاذبه‌های بازار
  • راحتی مصرف‌کننده

با تشکر از ibazaryabi

http://fa.wikipedia.org/

Arti.ir