بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، افزایش ترافیک یا ورودی وب سایت یا کسب توجه به یک موضوع از طریق رسانه‌های اجتماعی است. برنامه‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی معمولاً تمرکز بر تلاش برای ایجاد محتوایی دارند که بواسطه آن بتوانند توجه مخاطبین را در آن پلتفرم‌ها جلب و خوانندگان را تشویق به اشتراک‌گذاری آن در بین رسانه‌های اجتماعی کنند. تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی (eWoM) منجر شده اشاره به هرگونه اظهارنظری دارد که مصرف‌کنندگان از طریق اینترنت (به عنوان مثال وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های فوری، فیدهای خبری) در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند یا شرکت به اشتراک می‌گذارند. زمانی که پیام اشاره شده از کاربری به کاربر دیگر پخش و برفرض پیچیده شود، چون از یک منبع شخص ثالت و موثق می‌آید، نتیجه آن شکل‌گیری نوعی بازاریابی در رسانه به دست آورده شده در عوض رسانه پولی، است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند با هدف برند سازی و معرفی برند یا فروش محصول و یا هدایت کاربران به وب سایت صورت پذیرد.

در اکثریت کمپین های این نوع از بازاریابی سعی بر آن است که محتوای جذابی برای مشتریان احتمالی تولید و منتشر شود تا باعث ایجاد یک عکس العمل از طریق هواداران و یا مشتریان احتمالی در شبکه های اجتماعی شود. معمولا در صورت اجرای اصولی کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی ، پیام بازاریابی شما به سرعت از طریق کاربران به اشتراک گذاشته می شود و یک کمپین بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی در نهایت منجر به تبلیغات دهان به دهان الکترونیک می‌شود که این نوع از تبلیغات باعث می شود تا ارزش و اعتبار پیام بازاریابی شما بسیار بیشتر از سایر حالات باشد و مشتریان جدیدتر بسیار ساده تر به تبلیغ شما اعتماد می کنند، زیرا زمانی که یکی از آشنایان آنها پیام بازاریابی شما را به اشتراک می گذارد ، فرد پیام تبلیغاتی شما را از طریق یکی از دوستان و آشنایانش دریافت نموده و این به معنی تایید شدن پیام شما توسط یک فرد آشناست.

بیشتر بخوانید:   اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اینفلوئنسر کیست؟

این روز ها دسترسی به بسیاری از شبکه های اجتماعی از طریق موبایل بسیار ساده تر و فراگیر تر است. این موضوع سبب شده تا در حال حاضر اجرای کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی که اپلیکیشن موبایل آنها محبوبیت بیشتری دارد موفقیت بهتر و سریعتری را در اغلب موارد به همراه داشته باشد. از نمونه موفق ترین شبکه های اجتماعی موبایل می توان به اینستاگرام ( Instagram ) اشاره نمود که یک شبکه اجتماعی کاملا موبایلی است و این روزها شاهد فعالیت برند های مطرح کشور در این شبکه ی اجتماعی هستیم. موفقیت کمپین های بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به حدی بالاست که بازاریابی اینستاگرامی خود تبدیل به یک شاخه تخصصی از بازاریابی شبکه های اجتماعی گردیده است.

اما شاید بخواهید بدانید چرا شبکه های اجتماعی موبایلی مانند اینستاگرام موفقیت بیشتری در برابر شبکه های اجتماعی با سابقه ای مانند توییتر پیدا نموده اند؟  یکی از علل مهم این برتری دسترسی بخش بیشتری از جامعه به شبکه های اجتماعی موبایلی است ، احتمالا افراد زیادی را می شناسید که بواسطه ی گوشی های هوشمند با اینترنت آشنا شده اند و یک حقیقت غیرقابل انکار در کشور ما و بسیاری از کشور های دیگر اینست که امروزه گوشی های تلفن هوشمند درگاه اصلی دسترسی بخش عمده ای از جامعه به اینترنت هستند. دلیل دیگر ، فعالیت بیشتر افرادی است که از طریق موبایل به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند زیرا موبایل معمولا همیشه در دسترس همه ی افراد است و در هر لحظه ای می توان به صورت آنلاین نظر خود را منتشر کرد. دلیل بعدی وجود دوستان و آشنایان بیشتر در شبکه های اجتماعی موبایلی هستند. شاید کمتر از ۵۰% مخاطبان و آشنایان شما در یک شبکه اجتماعی خاص مانند فیس بوک و توییتر عضو باشند اما حداقل ۸۰% آنها در شبکه های احتماعی موبایلی مانند اینستاگرام ، واتس آپ ، تلگرام و … عضو هستند و فعالیت دائمی دارند و همین موضوع سبب می شود تا پیام بازاریابی شما با افراد آشنای بیشتری به اشتراک گذاشته شود.

بیشتر بخوانید:   پوستر

یکی دیگر از مزایای شبکه های اجتماعی موبایلی آشنایی بیشتر افراد با یکدیگر است. در شبکه های مانند فیس بوک معمولا اغلب دوستان شما را افرادی تشکیل می دهند که شاید تاکنون آنها را در دنیای واقعی ملاقات نکرده باشید اما در شبکه های اجتماعی معمولا بیشتر دوستان شما مخاطبان تلفنتان هستند که یا نسبت های خویشاوندی با شما دارند یا از دوستان ، نزدیکان و آشنایانی هستند که قبلا آنها را می شناسید.

از دیگر مزایای شبکه های اجتماعی موبایلی انتقال احساس کاربران در همان لحظه رویداد است. شاید تا پیش از ارائه گوشی های هوشمند بسیاری از اتفاقات روزانه به دلیل دسترسی نداشتن به کامپیوتر در آن لحظه در شبکه های اجتماعی منتشر نمی شدند اما امروزه اغلب افراد احساسات خود را در هر لحظه در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند که این خود یک مزیت در اجرای برخی کمپین های بازاریابی است. در اینستاگرام عکس هایی که با عنوان  “یهویی همین الان ” منتشر می شوند این موضوع را به اوج خود رسانده است و اکثر برند های مطرح می توانند از این ویژگی بسیار سودمند برای افزایش انگیزه خرید مشتری استفاده نمایند.

ویکیپدیا و bazaryabi.net