درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ و کمپین‌های این روش بازاریابی دیجیتال در مقاله‌های قبلی صحبت کردیم. در این مقاله قرار است درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ به یک جمع‌بندی کلی برسیم.

این روزها در هر مقاله‌ای که درباره بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می‌خوانید، نامی از اینفلوئنسرها و بازاریابی با آن‌ها آمده است. شاید یکی از دلایل پر رنگ شدن این نام گسترش شبکه‌های اجتماعی در زندگی مردم است. در واقع دلیل اصلی این موضوع همین مساله است. رسانه‌های اجتماعی در لابه‌لای لحظه‌های زندگی آدم‌ها نفوذ کرده و کاربران وقت زیادی از روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند و این باعث می‌شود که در طول روز مطالب زیادی را رصد کنند و درباره همه چیز آگاه شوند. علایق خود را بشناسند و افراد مورد علاقه خود را دنبال کنند. برای هر موضوعی صحبت کنند و درباره آن نظر بدهند.

این روند باعث شده تا مردم نسبت به تصمیم‌های‌شان برای انتخاب برند، محصول یا خدماتی آگاه‌تر شوند و نیز به قدرتی بیشتری دست پیدا کنند. میان این تصمیم‌گیری‌ها کاربران گوش‌های خود را تیز کرده‌اند تا حرف‌های آدم‌های شناخته شده را بشنوند. بهتر است اینطور بگوییم که حرف‌های افراد شناخته شده روی تصمیم مردم تاثیر بسیار زیادی دارد.

اینفلوئنسر کیست؟

حالا این افراد شناخته شده چه کسایی هستند؟ خب رسیدیم سر اصل مطلب یعنی اینفلوئنسر کیست.  «به افراد شناخته شده و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر می‌گویند.» این تعریف کلی از اینفلوئنسر است. همانطور که گفتیم رشد شبکه‌های اجتماعی در روند زندگی مردم و تصمیم‌های‌شان تاثیر گذاشته، از سوی دیگر افرادی هم در رسانه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی مخاطبانی را به سمت خود جذب کرده‌اند. آن‌ها ممکن است از زندگی روزمره، حرفه، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های خود، دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و … شروع به تولید محتوا به صورت عکس و ویدیو می‌کنند و آن‌ها را در صفحه‌شان به اشتراک می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:   استوری تلینگ یا داستان سرایی

گروهی از مردم هم به دلیل علاقه‌مندی و سلیقه خود این افراد را دنبال می‌کنند در نتیجه تعداد فالوورهای این افراد روز به روز افزایش پیدا می‌کند و هزاران نفر می‌رسد. این افراد برعکس سلبریتی‌ها (هنرمندان، ورزشکاران، فعالان سیاسی، اقتصادی و …) در خارج از فضای مجازی کمتر شناخته شده‌اند. در واقع معروفیت آن‌ها بیشتر در رسانه‌های اجتماعی است، اما تاثیرگذاری بیشتری را روی مخاطبان خود دارند.

اینفلوئنسرها را از جنبه‌های مختلف می‌توان تقسیم‌بندی کرد اما شاخص اصلی دسته‌بندی آن‌ها میزان فالوور آن‎ها است. در میان جماعت افراد تاثیرگذار، ماکرو اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها را داریم. تفاوت آن‌ها در چیست؟ افرادی که تقریبا بالای ۵۰۰ هزار فالوور دارند را ماکرو اینفلوئنسر می‌گویند و همچینین به کسایی که بین ۱۰ تا ۵۰۰ هزار فالوور دارند را میکرو اینفلوئنسر گفته می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتنیگ چیست؟

سوال بعدی که خیلی‌ها درباره آن کنجکاو هستند این است که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ «بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها را اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند.» این نیز یک تعریف کلی از اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ترندهای جهانی ۲۰۱۷ در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing) یکی از روش‌های پر بازده بازاریابی است که همواره از گذشته تاکنون مورد علاقه بازاریابان نیز می‌باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ابزارهایی است که با استفاده از بازاریابی دهان به دهان همیشه در طول زمان برای کسب و کارها مفید بوده اما اکنون با رشد شبکه‌های اجتماعی این ابزار وارد فاز جدیدی شده است. در واقع اینفلونسر راه میانبری برای اجرای بازاریابی دهان به دهان با کیفیت بالا است. اینفلوئنسرها محتوای اختصاصی را منطبق با ذائقه مخاطبان‌شان تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   رنگ در گرافیک، تبلیغات و برندسازی

در روش بازاریابی دهان به دهان، افراد تاثیرگذار درباره برند، محصول یا خدماتی با مخاطبان خودشان صحبت می‌کنند و مخاطبان آن‌ها به دلیل قبول داشتن اینفلوئنسرهای انتخابی خود حرف‌های آن‌ها را در نظر می‌گیرند و در تصمیم‌گیری‌های‌شان تحت تاثیر آن حرف‌ها هستند.

حالا تفاوت کار با این دو دسته ماکرو اینفلوئنسر و میکرو اینفلوئنسر در چیست؟ باید گفت که رشد میکرو اینفلوئنسرها بسیار قابل توجه بوده که نظر بازاریابان را به خود جلب کرده است. میکرو اینفلوئنسرها افرادی تاثیرگذار در حوزه های تخصصی با دنبال‌کنندگان وفادار هستند که نرخ تاثیرگذاری (Engagement Rate) بالایی بین مخاطبان خود دارند. این میزان بالاتر از نرخ تاثیرگذاری سلبریتی‌ها و حتی ماکرو اینفلوئنسرها است، که در نهایت کسب و کارها با میکرو اینفلوئنسرها، میزان بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر و مناسب‌تری نسبت به سلبریتی‌ها و ماکرو اینفلوئنسرها دریافت خواهند کرد.

یکی از موارد مهم در کار با اینفلوئنسرها طراحی کمپین مناسب و خلاق و مدیریت آن است. کسب و کارها باید بتوانند برای کار با اینفلوئنسرها کمپین‌های خلاقانه طراحی کنند. در این مسیر قبل از هر چیز باید اهداف خود را بررسی و بشناسند و با توجه به اهداف خود اینفلوئنسرهای مناسب را انتخاب کنند. همچنین باید سعی کنند تا از تعدادی اینفلوئنسر برای دستیابی به میزان بالاتری از تاثیرگذاری استفاده کنند. همچنین بهتر است بدانید که می‌توان با مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی خود میزان موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ را اندازه‌گیری کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ و اینفلوئنسرها از ترندهای جهانی سال ۲۰۱۷ در حوزه بازاریابی دیجیتال است. با اینکه بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار بحث داغ این روزهای دیجیتال مارکتینگ است، اما خیلی ها معتقدند این روند مانند هر موج دیگری فروکش می کند. باید گفت که روند تبلیغات توسط اینفلوئنسرها از گذشته تاکنون وجود داشته و در هر دوره به شکل و شمایلی متفاوت ظاهر شده است، در زمان حال اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام سر و صدای زیادی به پا کرده اند. این روند تبلیغات توسط اینفلوئنسرها به پایان نمی رسد بلکه در جهت مثبت شدن تغییرات اساسی و قابل ملاحظه ای خواهد کرد. با توجه به موارد گفته شده اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک بسیاری کند.

بیشتر بخوانید:   ولاگ چیست؟

چنکا