چاپ دیجیتال چیست؟

در این مقاله قصد داریم تمام موارد، متریالها، پوششها، سطوح چاپی، قابلیتها مختلف و اونواع روشهایی که در چاپ دیجیتال وجود دارد را توضیح دهیم.

به طور کلی چاپ دیجیتال یک روش‌ تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی است.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است. چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. همچنین در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد. منظور از چاپ دیجیتال در بازار ، چاپ تونری به وسیله ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ می باشد.

در چاپ دیجیتال که در آن دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل می شود، کامپیوتری که اطلاعات مورد نظر برای چاپ شامل تصاویر و متن و غیره را به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاده بعد دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ می کند. پس دستگاه چاپ دیجیتال دستگاهی است که به کامپیوتر متصل و اطلاعات را از آن دریافت می کند، مثل پرینترها. نکته قابل توجه این که در روش های رایج هم از فن آوری دیجیتال استفاده می شود اما به معنای وصل بودن آن ها به کامپیوتر به معنای دریافت تمام اطلاعات قابل چاپ نیست. مثلا در چاپ افست ما برای تهیه ی فیلم و زینک و … از فن آوری دیجیتال استفاده می کنیم در ضمن ممکن است یک سری کنترل کننده دیجیتالی در ماشین چاپ باشد ولی این ها یک ارتباط غیر مستقیم است و می توان گفت استفاده غیر مستقیم از فن آوری دیجیتال می باشد. زمانی به یک دستگاه چاپ، چاپ دیجیتال گفته می شود که آن دستگاه اطلاعات را بصورت دیجیتالی و مستقیم دریافت کرده و آن را چاپ کند. دستگاه های چاپ دیجیتال هم دارای انواع مختلفی هستند و دارای تکنولوژی های متنوع می باشند، مثلا پرینتر جوهر افشان، چاپ لیزری در اندازه ها و ابعاد و کارایی های خاص خود، بزرگ و کوچک و همه به یک کامپیوتر وصل هستند.

تفاوت های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر روشهای چاپ

چاپ دیجیتال با چاپ افست و لتر پرس تفاوت های اساسی دارد که از جمله این تفاوت‌ها :
– با حذف مراحل پیش از چاپ( لیتوگرافی)، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر می باشد.
– در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است.
– در چاپ دیجیتال مواد باطله مثل: کاغذ و مواد شیمیایی کمتر می شود چون لازم به رسیدن به رنگ یا تنظیمات موقع چاپ نیست.
– در چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می توانید فایل متفاوتی را چاپ کنید چرا که در این روش از پلیت استفاده نخواهد شد.

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر به روی سطح چاپی و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ پایین حتی یک نسخه با هزینه کم وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون ها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند، که البته این کار را خیلی خوب انجام می دهد . بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های جدیدی در چاپ دیجیتال بکار گرفته شده که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر چاپی و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، دستگاه های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید از بین ببرند.

چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر کدام از سطح چاپی خود را متفاوت با سطوح چاپی قبلی چاپ کنید. مثلأ: می توان کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر متفاوت یا کارت پرسنلی با طرح های متفاوت از هم را در هر دور به چاپ برسانیم. بخصوص این قابلیت به ما امکان چاپ اطلاعات متغیری خواهد داد. این بدین معناست که می توانیم در هر سطح چاپ خود اطلاعات متفاوتی را چاپ کنیم.

چاپ

اختراع چاپ به قرن ها پيش از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاريخ به ثبت رسيده برمی گردد. آشوريان هزاران سال پیش از ميلاد بر روی خشت هايی از گل‌رس مهر می زدند. استعمال حروف قابل انتقال نيز بین سال‌ها ی 1051 و 1058 در چين آغاز شد. مخترع آن فردی به نام پی شنگ بود و حروف نیز از جنس گل‌رس بود. حروف دستی و حروف قلعی كه پس از آنها به كارآمد، هيچ يك رواجی نيافت، بر عكس حروف چوبی متداول شد. در سال 1440، گوتنبرگ بدون اطلاع از كار چينی ها، حروف قابل انتقال را اختراع و برای هر کدام از حروف الفبا از يك حرف جدا استفاده کرد. حروف متحرك را چينی ها اختراع كردند، ولی گوتنبرگ كه زرگر بود، آلياژی برای ريخته گری حروف از سرب و آنتی موآن ساخت و نسبت هر يك از اين دو فلز را طوری انتخاب كرد كه حروف بيش از حد سخت و نرم نباشند. وي برای مركب چاپ هم فرمول مناسبی يافت و با رفع موانع و حل مشكلات چاپ را ميسر كرد. 20 سال بعد از تلاش های گوتنبرگ در امر چاپ، اين صنعت با استفاده از سطح های برجسته در ونيز، فلورانس، پاريس و ليون بسیار کم رواج پیدا کرد. ولی دستگاه چاپ گوتنبرگ، به دلیل هزينه ها ی بسيار بالا، برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و برای همین تا مدت ها استقبال چندانی از دستگاه چاپ او نشد. 300 سال بعد از اختراع دستگاه چاپ،یک نمايشنامه نويس آلمانی به نام آلوئيس زنه فلدر،درسال 1796 ميلادی چاپ سنگی يا ليتو گرافی را اختراع كرد. در این روش چاپی هر سنگی كه متن يا تصوير روی آن حک می شد، برای چاپ تیراژ 750 تا عملكرد مطلوب داشت و بعداز آن نقش بروی سطح چاپی چاپ نمی شد. در ايران برای نخستين بار چاپ سنگی را ميرزا صالح شيرازی در تبريز به راه انداخت. ميرزا صالح كه از سوی دولت ايران براي فراگيری هنرهای جديد به اروپا فرستاده شد، در سال 1250 قمری در بازگشت به ایران يك دستگاه چاپ سنگی با خود به تبريز آورد. چاپخانه سنگی اول در تهران و بعد در اصفهان و سپس ساير شهرهای ايران راه اندازی شد و بيش از 50 سال تنها روش چاپ در ايران بود و تا اواخر دوره قاجاریه، آنچه در ايران به چاپ می رسید، از چاپ سنگی استفاده می شد. هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ايران چاپ سربی نيز راه اندازی شده بود، اما به دلیل هزينه و زحمت زياد، بعد از آمدن چاپ سنگی، كنار گذاشته شد و سال ها بعد در اواخر دوره قاجاریه مجددا حروف سربی مورد استفاده قرار گرفت. طريقه چاپ سربی روش ساده ای بود: كاغذ روی صفحه ای متشكل از حروف برجسته سربی و آغشته به مركب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه كاغذ نقش مي بست. در روزنامه حروف چينیي نخست به صورت دستي انجام می شد، اما بعدها اين كار با دستگاه هايی مثل «لاينو تايپ»، صورت پذيرفت. دستگاه حروفچينی خودكاری لاينوتايپ در سال 1886 ميلادی ساخته شد و سرعت چاپ افزایش يافت. پيشرفت فناوری كم كم باعث شد دستگاه حروفچينی سربی از رده خارج و جايش را به دستگاه الكترونيكي دهد.

انواع چاپ :

چاپ مسطح Letter Press- چاپ افست (ورقی – رول)- چاپ سیلک- – چاپ هلیو- چاپ صنعتی Pad Printer- چاپ دیجیتال – چاپ فلکسو

توضیحات:
در چاپ لارج (فورمت فضای داخلی)، برای چاپ پوستر هایی در ابعاد بزرگ تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر و طول نامحدود مورد استفاده قرار می گیرد. از چاپ لارج فورمت برای چاپ پوسترهای نمایشگاهی و تبلیغاتی حتی در تیراژ یک نسخه و با سرعت بالا جهت استند های نمایشگاهی و استفاده در مکان هایی که به طور کلی فاصله دید کمی وجود دارد مثل غرفه و دفاتر استفاده می شود. در چاپ لارج فورمت امکان چاپ روی انواع کاغذ مثل: انواع کوتد، فتوگلاسه، ترانسپارنت، بوم، بنر، وینیل و… وجود دارد.
در برخی از دستگاه های چاپ لارج فورمت از جوهر uv ضد اشعه استفاده می کنند که از فواید آن: مقاومت و پایداری و ثبات رنگ در برابر نور است. فایلها باید CMYK و با فرمتهای Tiff ,Pdf ,Eps باشند. برای محافظت و ماندگاری بیشتر پوسترهای چاپی آن ها را از انواع لمینیت مات، براق و بافت دار می کنند.

فرآیند چاپ دیجیتال:
تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال با چاپ های لیتوگرافی وچاپ افست، فلکسو، گراور، یا لترپرس در عدم استفاده آن ها از پلیت های چاپی می باشد.
از رایج ترین چاپگرها، چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که تونر را بر روی انواع سطوح مانند: کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … چاپ می کنند. در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر مانند شیوه های سنتی به داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند، بلکه یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می گیرد و در برخی سیستم ها امکانی برای تثبیت فایل چاپ شده بر روی سطح چاپی از مواد پوششی که توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یووی انجام می گیرد استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:   تایپوگرافی صدای تصویر است
قابليت‌های منحصر به فرد چاپ ديجيتال

چاپ ديجيتال به طور اساسی با روش‌های چاپ ديگر مانند افست، فلكسو و گراور متفاوت است. اين تفاوت از زمانی آغاز می شود كه محمل يا واسطه چاپی در اين شيوه حذف شده و تشكيل تصوير برای هر نوبت چاپ، مستقل از نوبت قبلی و بعدی خود انجام می شود. حذف واسطه‌های چاپی علاوه بر كاهش هزينه و زمان آماده‌سازی، مفهوم و قابليت‌های جديدی برای چاپ ديجيتال ايجاد می كند كه به طور عمده در روش‌های ديگر موجود نيست.
در چاپ‌های تیراژ بالا، چاپ عرفی (Conventional) محمل چاپی توليد می شود و كپی های متعددی از آن نمونه و مشابه هم چاپ و برای ايجاد تصاوير مختلف يا تغييرات آن به محمل‌های چاپی جديد نياز دارد،لازم به ذکر است که در روش ديجيتال بعد از تهیه فایل چاپی و چاپ آن برای كپی كردن نمونه بعدی، تمام كار نیاز به بازسازی دوباره دارد که به چاپ برسد. پس ايجاد تغييرات در كپی جديد امكان‌پذير می باشد. قابليت‌هاي چاپ ديجيتال با ديدگاه چاپ‌های عرفی و پرتيراژ متفاوت است که می تواند مكمل اين روش‌ها باشد.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال

برخی از قابليت‌های چاپ ديجيتال به شرح زیر است :
چاپ اطلاعات متغير (Variable Data Printing)

چاپ اطلاعات متغير از بزرگ‌ترين امكاناتی است كه يك جريان كاملا ديجيتال می تواند در اختيار رساند.
زمانی كه هر صفحه وارد مرحله چاپ می شود يك كامپيوتر به چاپگر می گويد چگونه اطلاعاتی را كه به صورت بيت وارد چاپگر شده‌ است خروجی بگيرد. نه كامپيوتر و نه دستگاه چاپ به اينكه بيت‌ها شبه يكديگر هستند يا خير اهميت نمی دهد. در نتيجه به وسيله يك پايگاه اطلاعات (Data Base) می توان در هر برگ چاپ محتويات متنی و حتي تصويری متفاوت از برگ ديگر به چاپ رساند. به گفته پروفسور فرانك رومانو استاد انستيتوی تكنولوژی روچستر: «چاپ ديجيتال خدمات جنبی می آورد. خدمات جديدی نظير پايگاه داده‌رسانی، ارسال اطلاعات شخصی سازی شده جز ارزش‌های افزوده هستند و به همين دلايل است كه روند رشد فرايندهای سنتی كند شده و به عكس چاپ ديجيتال رو به پیشرفت است.»

سفارشی ساختن (Customization)
چاپ ديجيتال اين امكان را ايجاد می كند كه سفارش چاپ مشتری درست بر اساس نيازها و علايق وی توليد شود. اين بدين معناست كه به عنوان مثال شما می توانيد كتابی را برای فردی طبق سليقه و با نام و مشخصات وی در صفحه تقديم، توليد كرده و به او اهدا كنيد.

مدت زمان آماده‌سازی كوتاه (Short Startup)
از آنجا كه هيچ تصوير فيزيكی تا بعد از خروج هر صفحه از دستگاه چاپ وجود ندارد، نياز به آماده‌سازی نيز وجود نخواهد داشت. به عبارت ديگر آماده‌سازی در دستگاه ديجيتال زمانی اتفاق می افتد كه كامپيوتر يك فايل را برای كپی ارسال می كند زيرا تنها در آن زمان مشخص خواهد شد كه دستگاه خروجی، هر پيكسل فايل را در كجايی سطح چاپی به چاپ خواهد رساند. باقی مراحل به قدم قبلی يعنی آماده‌سازی فايل و تنظيمات انجام شده روی آن بستگی خواهد داشت.

كاربری آسان ماشين‌های چاپ
در حالی كه برای كار با ماشين افست نياز به يك اپراتور با تجربه و ماهر است تا بتوانيم كاری با كيفيت به چاپ برسانيم، پای ماشين چاپ ديجيتال، نقش اپراتور چندان تاثيرگذار به نظر نمی رسد. اينكه تصويری را كمی پررنگ‌تر يا كم‌رنگ‌تر چاپ كنيم، ورق‌های چاپ شده قبلی را با بعدی ها مقايسه كنيم، در روش ديجيتال هيچ‌ كدام بر روی ماشين چاپ انجام نمی شود. بلكه همه اين ملاحظات بايد در مرحله پيش از چاپ ديجيتال كه همان آماده‌سازی فايل است انجام پذيرد. البته اين موضوع چاپ ديجيتال را از تجربه بي نياز نمي‌سازد ولي نكته محسوس در اين ميان آن است كه تكنولوژی چاپ ديجيتال، چاپ را از حالت بسيار تخصصی خارج ساخته و مشتری نهايی كار چاپی را بيشتر در امور چاپ دخيل ساخته و به چهره چاپ عموميت بخشيده است.

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی

انواع چاپ دیجیتال را می­توان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود:
– چاپ ديجيتال فرمت متوسط (medium format): حداكثر ابعاد كارهای چاپی A3+ يعنی 33*48 سانتی متر خواهد بود. چاپ ديجيتال در اين ابعاد، به شيوه‌های ليزری (تونری)، جوهرافشان و نوری قابل انجام است كه بخش عمده‌ای از سفارشات چاپی ديجيتال مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، لفاف­های بسته­ بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در برمی گيرد.

– چاپ ديجيتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در اين دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی متر را شامل می­ شود كه مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شيوه‌های ديجيتال ليزری (تونری)، جوهرافشان يا نوری انجام می­ شود. مورد كاربرد اين دسته در سفارشاتی مانند پوستر است كه تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به كار می رود.

– چاپ ديجيتال فرمت عريض (wide format): ابعاد چاپ در اين گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می شود كه به دليل بزرگ بودن ابعاد، اين سفارشات بيشتر براي مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می گيرد. همچنين موارد چاپی اين دسته در برابر عوامل محيطی مانند نور خورشيد و آب مقاوم هستند.

گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی:
چاپ ديجيتال و به ويژه روش جوهرافشان تنها شيوه‌ای است كه قابليت چاپ در ابعاد بسيار عريض با كيفيت‌های بالا برای مخاطب ايجاد می كند. تنوع و گستردگی ابعاد چاپی به اين شيوه از قابليت‌ چاپ ليبل‌های كوچك در صنعت بسته‌بندی تا انواع متنوع كتاب و بروشور در اندازه‌های مختلف همچنين اعلان‌های عريض تبليغاتی فضاي باز را شامل می شود. از نقطه‌نظر جنس سطح چاپی نيز اين شيوه مجموعه وسيعی از انواع كاغذها، به صورت رول و ورق در گرماژهای مختلف، انواع فلكسی، بنر، پارچه و … را برای چاپ به شيوه‌های گوناگون ديجيتال پديد می آورند.
در واقع هيچ شكل ديگری از چاپ تا اين حد انعطاف‌پذير و قابل تغيير نيست. بخشی از انعطاف‌پذيری چاپ ديجيتال ناشی از اين واقعيت است كه می تواند با دستگاه‌های مختلف موجود در بازار خروجی داشته باشد. سفارش‌دهنده محصول چاپی می تواند از شيوه چاپ ليزری برای شخصی سازی كارت‌ها و بروشورهايش استفاده می كند. در همان حال مخاطبی ديگر، برای توليد اعلان‌ چند متری می تواند شيوه جوهرافشان را برگزيند. به دليل اين تنوع لازم است برای به كارگيری روش‌های مناسب هر سفارش، تفاوت‌های ميان اين شيوه‌ها و نقاط ضعف و قوت هر كدام را شناخت و از قابليت‌های آنها در راستای اجرای طرح‌های مختلف استفاده جست.
از نقطه‌نظری ديگر چاپكارانی كه سعی می كنند راهكارهای ديجيتال را به كار بندند از مزيت صرفه‌جويی در هزينه‌ها برخوردار می شوند. علاوه بر آن طيف وسيعی از محصولات چاپی را نيز می توان با انتخاب‌های عديده همراه ساخت.
همچنين چاپ ديجيتال اين امكان را فراهم می آورد تا فقط آنچه را كه لازم است به چاپ برساند و بدين طريق از صرف هزينه‌های اضافی جلوگيری كند.

انواع روش­های چاپ دیجیتال
شيوه‌های چاپی كه از تكنولوژی ديجيتال بهره می برند بسيار متنوع و در صنايع مختلف گسترده است. اما به طور كلی انواع روش‌های چاپ ديجيتال بر اساس نوع و تكنولوژی ديجيتال مورد استفاده در آنها، به گروه‌های اصلی زير تقسيم می شوند:

روش جوهرافشان
در مجموعه روش‌های چاپ ديجيتال، شيوه جوهرافشان آشناترين و با كيفيت‌ترين اين شيوه‌ها به شمار می رود. ماشين‌آلات اين شيوه از تنوع بالايی برخوردار بوده و از انواع پرينترهای روميزی تا ابعاد عريض 5 متر را شامل می شوند. نحوه كار سيستم جوهرافشان به اين صورت است كه اطلاعات ديجيتال را توسط مركب‌های مايع به طور مستقيم روی كاغذ می نشاند. از آنجا كه در اين تكنولوژی نيازی به محمل ميانی برای انتقال تصاوير نيست و مركب بطور مستقيم توسط يك هد روی سطح چاپی انتقال می يابد، اين روش به عنوان اصيل‌ترين روش چاپ ديجيتال- تكنولوژی ديجيتال تا آخرين مرحله قبل از انتقال مركب روی سطح، به كار گرفته شده است- محسوب می شود. نازل رنگ‌پاش اين دستگاه به طور كامل ديجيتالی عمل كرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پيروی می كند در نتيجه عوامل تاثيرگذار روي كيفيت چاپی به حداقل خود يعنی، نوع و جنس كاغذ همچنین شرايط اقليمی موجود كاهش می يابد. به همين جهت است كه خروجی چاپ به روش جوهرافشان بيشتر از ساير شيوه‌های چاپی كه عوامل مختلفی روی كيفيت چاپ آنها تاثيرگذار است -مانند محمل چاپی، تعادل آب و مركب و …- قابل كنترل و نزديك به استانداردهای مد نظر است.از آنجا كه سرعت چاپ در اين شيوه پايين است، امكان به كارگيری اين شيوه در تيراژهای بالا موجود نيست با اين حال توليدكنندگان دستگاه‌های ديجيتال آينده درخشانی را برای روش جوهرافشان پيش‌بينی می كنند. مهم‌ترين فن‌آوري‌های چاپ ديجيتال جوهرافشان، سيستم‌های پيوسته (Continues tone) و سيستم‌های جوهرافشان با پاشش مركب بر اساس تقاضا (Drop on Demand) است.

روش الكتروفتوگرافی
در اين شيوه از دو نوع مركب جامد پودری (تونر) يا مايع (شيوه ديجيتال مركبی) استفاده می شود.

1-روش تونری
اساس اين شيوه از طريق باردار كردن درام چرخانی توسط شعاع نور ليزر، تشكيل تصوير به وسيله مركب‌های پودری با نام تونر كه قابليت باردار شدن دارند و ذوب شدن اين تونرها روی سطح كاغذ، شكل می گيرد. اين مراحل را می تواند در 5 بخش تصويرنگاری، مركب‌زنی، انتقال تونر، تثبيت تونر و پاكسازی درام، خلاصه كرد. سيستم‌های تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سيستم‌های جوهرافشان، تصاويری را كه از ذوب شدن پودر رنگ روی كاغذ به وجود می آيند ايجاد كنند. اگر چه اين روش به اندازه روش جوهرافشان ديجيتالی نشده است و واسطه‌های متعدد آنالوگ بين مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پيدا كرده و از كارآمدترين سيستم‌های چاپ ديجيتال به ويژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار می آيد. اين دستگاه‌ها درتركيب با يك اسكنر به عنوان دستگاه‌های كپی يا ليزری برای عموم شناخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:   فراخوان نمایشگاه «دور از نزدیک» منتشر شد

2- روش ديجيتال مركبی
اين شيوه كه به جای پودر رنگ (تونر) از مركب‌های رنگی استفاده می كند، برای كارهای پرتيراژ كاربرد مناسبی دارد. خروجی اين دستگاه‌ها دارای كيفيت بسيار بالايی است ولی پيچيدگی تكنولوژی در اين نوع دستگاه‌ها باعث شده است كه از گستردگی سيستم‌های تونری برخوردار نباشند. اين تكنولوژی سال‌ها، تنها در اختيار كمپانی Indigo قرار داشت پس از آن فعاليت‌های بسياری براي گسترش آن صورت گرفت ولی محدوديت اصلی اين دستگاه‌ها قيمت بالای آن و همچنين ابعاد كار چاپی است كه از SRA3 بالاتر نرفته است از ديگر مزايای منحصر به فرد اين پرنيترها می توان به امكان استفاده از رنگ‌های اسپات (Spot) به صورت كانال‌های رنگی مجزا و يا چاپ 6 رنگ HI-FI اشاره كرد.

روش ديجيتال نوری يا پرتوی
از ديگر شيوه‌های پركاربرد چاپ ديجيتال، چاپ نوری است. در اين روش تصوير مورد نظر را از طريق تابش شعاع‌های نوری روی كاغذهای ويژه و حساس به نور – مشابه كاغذ عكاسی- ايجاد كرده و پس از مرحله ظهور ، تثبيت می نمايند. دستگاه‌های اين شيوه كه به Photo Lab معروفند در لابراتورهای عكاسی كاربرد فراوان داشته و از كيفيت چاپی بسيار بالايی برخوردارند.در اين شيوه سرمايه‌گذاری اوليه -شامل هزينه دستگاه، بالا بوده ولی هزينه چاپ به نسبت كيفيت بسيارخوب آن مناسب است. هم‌ اكنون دستگاه‌های نوری با كيفيتی در ابعاد بسيار بزرگ ورقی 150*150 سانتیمتر و نيز رول به عرض 90 سانتیمتر توليد شده است. از مشكلات اصلی اين دستگاه‌ها دو مرحله‌ای بودن چاپ و ظهور است كه در دستگاه‌های امروزی به صورت اتوماتيك در داخل دستگاه انجام می شود. داروهای ظهور نيز هماند شيوه‌های چاپ عكس بسته به ميزان مصرف بایستی هر چند يكبار تعويض شود.

روش چاپ (Direct Imaging)
به ماشين‌هايی اطلاق می­ شود كه محمل چاپی در درون آنها ايجاد شده و از جانب شركت‌های پرس‌تك و هايدلبرگ به آنها نام DI نهاده شده است. اين ماشين‌ها در واقع چاپگرهای افستی هستند كه سيستم تهيه پليت در دل آنها جاسازی شده است. سيستم تهيه پليت در اين چاپگرها درست مشابه تهيه پليت در پيش از چاپ افست به روش ديجيتال (كامپيوتر به پليت) است. كليه عمليات چاپ در اين دستگاه‌ها به صورت اتوماتيك انجام شده و تنها از طريق كامپيوتر راهبری می شود اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فايل كامپيوتری است. به دليل وجود همين واسطه تصويری، استفاده از اين روش برای چاپ‌هایی با تيراژ كم مقرون به صرفه نبوده و برای چاپ تك برگ- برخلاف ساير روش‌های چاپ ديجيتال- كاملا غيراقتصادی است. در اين شيوه همچون روش‌های قبلی نمی توان از قابليت‌های منحصر به فرد چاپ ديجيتال مانند چاپ اطلاعات متغير استفاده كرد – محمل چاپی ثابتی مانند پليت برای كل سفارش وجود دارد- در عين حال امكان استفاده از كاغذهای چاپ به روش افست وجود دارد.

روش حرارتی (Thermal)
در اين شيوه كه از كاغذ حساس به حرارت استفاده می شود، حرارت ناشی از ليزر و يا ماتريس­های حرارتی با ايجاد فعل و انفعالات شيميايی بر روی سطح كاغذ حساس، ايجاد رنگ و تصوير می كند. استفاده از اين شيوه در دستگاه‌های كوچك تك رنگ مرسوم است كه متداول‌ترين آنها دستگاه‌هايی فكس می باشند. گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به دليل جايگزينی روش‌های نوين روز به روز رو به كاهش است.

روش تصعيد رنگ (Dye-Sublimation)
اين شيوه كه از كيفيت و سرعت مناسبی برخوردار است از درون چاپ حرارتی زاده شده است. در اين دستگاه‌ها مواد رنگی بر روی سلفون‌هايی قرار دارد كه پرتوهای گوناگون مانند ليزر و يا ماتريس‌های حرارتی،‌ رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار كرده و بر روی كاغذ ثبت می كند. كيفيت چاپی مطلوب اين شيوه، استفاده از آن را در لابراتوارهای عكاسی به منظور چاپ عكس متداول كرده است. ابعاد چاپی به طور معمول كوچك‌ است و اگر چه قيمت‌های اوليه اين دستگاه‌ها بالا نيست ولی هزينه تمام شده اين روش چاپ به دليل مواد مصرفی- سلفون‌هاي رنگی گران قيمت- بالا است. در اين روش امكان چاپ روی كاغذهای متنوع وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبليغاتی فضای باز، در تيراژ و ابعاد متوسط استفاده بسياری شده است.

ماركرهاي ليزري
از شيوه‌های چاپ ديجيتال كه بيشترين كاربرد را در صنايع توليدی محصولات مختلف دارد، دستگاه‌های ماركر ليزری است. اين دستگاه‌ها به دليل استفاده كاربردی كه براي درج اطلاعات روی خط توليد محصولات، روزبه‌روز كاربرد بيشتر در صنايع می يابند. در ماركرهای ليزری اشعه ليزر با سوزاندن و حرارت، تصوير را بر روی سطح مورد نظر ايجاد می كند. اين دستگاه‌ها از سرعت بالايی برخوردار بوده و هزينه سرمايه‌گذاری اوليه بالايی را طلب می كنند.

کاربردهای چاپ دیجیتال
* چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند. که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد. بنا بر این با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

*چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.
برش و خط تا در چاپ دیجیتال

صحافی در حال حاضر جزء لاینفک فرایند چاپ شده است. و برش و خط تا نیز جزء جدا ناپذیر فرایند صحافی هستند. برش تقریبا در تمام کارهای چاپی انجام می گیرد. کارهایی مانند کارت ویزیت، بروشور و …. تماما نیازمند برش و آماده سازی هستند. خط تا باعث جلوه بیشتر کارها و سهولت در تا کردن در صفحات تا شدنی به خصوص در کارهای سلفون شده یا لمینت شده و همچنین باعث افزایش عمر کارمی گردد.خط تا در روند بسته بندی و نگهداری نیز باعث کاهش حجم این فرایند می شود. چیزی که مهم تر از ماهیت خود برش و خط تا جلوه می کند، کنار هم بودن این امکانات در یک مجموعه است که زمان آماده سازی را تا حد چشم گیری کاهش می دهد.

سلفون(لمینت) در چاپ دیجیتال
تعریف: پوشش نازک و اغلب پلاستیکی که روی جلد کتاب و مجله برخی از پوسترها و مانند آن می کشند تاهم زیبایی آن بیشتر شود و هم ضربه های ناخن و مانند آن کم تر بر روی جلد خش ایجاد کند .

لمينيت (lamination) چيست؟
لمينيت كردن يكی از سريع‌ترين و ساده‌ترين روش‌های محافظت از كار چاپی است. در سيستم لمينيت با چسبيدن لايه‌ بسيار نازك و شفاف پلاستيكی بر يك يا دو طرف يك كار چاپی، از آن در برابر رطوبت و ساير آسيب‌های محيطی، محافظت شده و محصول چاپ شده‌‌ی نهايی در برابر آب و پارگی مقاوم می شود؛ به علاوه لمينيت، شدت رنگ‌ها و كنتراست رنگی در تصاوير چاپ شده را بهبود می بخشد. تصاوير چاپ شده با رنگ‌های درخشان، بيانگر كيفيت بالاتری هستند. لمينيت مانع از چين و چروكيدگی، لك‌شدن، آفتاب خوردگی، سياه شدگی، پريدگی رنگ و يا چربی، اثر انگشت و ساير آسيب‌های موجود در محيط، بر كار چاپ شده می شود.
.سه نوع از دستگاه‌های لمينيت (Laminators) كه اغلب در چاپ ديجيتال به كار می روند عبارتند از:

1- لمينيتوركيسه‌ای ياكتابچه‌ای
لمينيت كيسه‌ای يا كتابچه‌ای شامل دو قطعه فيلم پلاستيكی از پيش بريده شده است. يك لايه چسب حرارتی نيز روی يكی از اين فيلم‌ها را می پوشاند. برای اين‌كه اين دو قطعه فيلم پلاستيكی حالت كيسه پيدا كنند، از لبه‌های دو فيلم از يك طرف به هم چسبانده و درزبندی (seal) می شوند. پس از اين كار دو قطعه فيلم حالت يك كتابچه را به خود می گيرند كه می توان كار چاپی را درون آن قرار داد. ابعاد فيلم‌ها بايد بزرگ‌تر از كار چاپی باشد به گونه‌ای كه به راحتی كار چاپی را پوشانده و لبه‌های آنها به يكديگر چسبانده شود. لمينيت كيسه‌ای را می توان با يك قطعه فيلم نيز انجام داد. در اين حالت يك قطعه فيلم پلاستيكی را از وسط، خط (Creasing) می زنند و سپس آن را تا می كنند و بعد كار چاپی را درون آن قرار می دهند. به اين نوع لمينيت، لمينيت كيسه‌ای پروانه‌ای (Butterfly) می گويند، زيرا پس از خط اندازی روی فيلم و تا كردن آن، شكلی شبيه به بال‌های پروانه پيدا می كند.پس از قرار دادن كار چاپی بين دو قطعه فيلم كيسه‌ای حاوي سطح چاپ شده، فيلم، لمينيت و چسب از ميان نوردهای گرم تحت فشار عبور می كند تا كليه لايه‌های چسبناك به‌طور كامل به يكديگر جوش بخورند.

2- لمينيتورهای رول حرارتی
اين نوع لمينيتورها از يك يا دو رول بزرگ فيلم استفاده می كنند. يك روی اين فيلم دارای چسبی است كه هنگامی كه در معرض حرارت قرار می گيرد، فعال می شود. اين چسب هنگامی كه كار چاپی از درون لمينيتور عبور می كند روي كار می چسبد. در هنگامی كه كار با استفاده از فرايند ديجيتال چاپ شده باشد، ميزان چسبندگی فيلم لمينيت به لايه مركب به نوع، جنس مديا و همچنين نيرويی چسبندگی بين لايه حرارتی و لايه مركب بستگی دارد. يكی از رول‌ها بالای ماشين نصب شده و رول بعدی همزمان در زير ماشين نصب می شود. رول بالايی روی كار را لمينيت كرده و همزمان رول پايينی پشت كار را لمينيت می كند. به اين فرآيند كپسوله كردن (Encapsalation) يا محصور كردن كار چاپی بين دو لايه فيلم می گويند. البته كار را می توان به صورت يك رو نيز لمينيت كرد. در بسياری موارد به‌طور معمول نيازی به لمينيت كردن پشت كار وجود ندارد. نوع هيبريد دستگاه‌های لمينيت می تواند با استفاده از مواد حرارتی روی كار را لمينيت كند. اين ماشين‌ها قادر نيستند كار را به صورت پشت و رو لمينيت كنند. پس از اتمام لمينيت كار چاپ شده، به‌طور معمول به يك تيغه تيز جهت جدا كردن كار لمينيت شده از ماشين نياز است. تعداد سيلندرها در لمينيتورهای مختلف متفاوت است. فيلم لمينيت به محض وارد شدن به ماشين لمينيتور از ميان سيلندرها عبور می كند؛ سيلندرهايی كه حرارت را به طور يكسان در همه جای فيلم پخش كرده و سبب جوش خوردن لايه‌های فيلم به كار چاپی در طول اين روند می شوند.

بیشتر بخوانید:   تاریخچه مختصر از تصویرسازی در ایران و جهان

3- لمينيتورهاي رول سرد
(Cold Roll Laminators)لمينيتورهای رول سرد و لمينيتورهای كيسه‌ای سرد از حرارت جهت لمينيت كردن كار استفاده نمی كنند. روی فيلم در اين گونه لمينيت‌ها نسبت به فشار حساس(pressure-sensitive) است، بدين معنی كه فيلم دارای سطحی چسبناك است كه در تماس با سطح كار چاپ شده به آن چسبيده و جوش می خورد. اين روش برای لمينيت كردن محصولات چاپی كه حرارت به آن‌ها آسيب می رساند بسيار مناسب است؛ به طور مثال می توان از مركب‌های پايه مومی(wax-based inks) كه در اثر گرما ذوب می شوند يا محصولات چاپی حساس به حرارت (temperature-sensitive)كه برای آنها از چسب حساس به فشار(pressure-sensitive) استفاده می شود، مانند وينيل يا ساير پلاستيك‌های زود ذوب نام برد.

PVC چیست ؟
پلی وینیل کلراید (PVC) عبارت پی وی سی و وینیل بطور رایج نه تنها با مرجع پلیمر بلکه برای همه موادی که پلی وینیل کلراید یک سازنده آنست استفاده می‌شود. پلی وینیل کلراید پلاستیکی با موارد استفاده نامحدود است .در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی ست. بطور عمومی بیشتر از 50% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود .زیرا پی وی سی ارزان بوده وبه سادگی سر هم بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است با وجود ظهور یک ماده ایده ال در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد . موارد استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت ها، برش عمودی پنجره ها، صفحات گرامافون که منبع اسم گذاری برای صفحات وینیل، لوله، لوله کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف‌های ارزان قیمت، پنجره‌های تاریک( بدون دید) ودر شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف سازی و ساختن سقف، پوسته کابل‌های الکتریکی، توپ‌های بازی سبک وزن وجود دارد. همچنین ماده ایست که اغلب برای لوله کشی آب و فاضلاب بعلت ارزان بودن طبیعی و انعطاف‌پذیر بودن استفاده می‌شود.

چاپ کارت pvc در چاپ دیجیتال
کارت پی وی سی (PVC) کاربردهای مختلفی دارد، در کارت های مگنت ( مقناطیسی )، اسمارت کارت ها، RFID و… قابل استفاده هستند. برخی از این کارتها صرفا به خاطر کارکرد تبلیغاتی خود کارت استفاده می شوند، اما می توان با کمی برنامه ریزی به راهکاری مناسب رسید که بتواند در قالب باشگاه های مشتریان موثر واقع شود. هیدیکا با كادری متخصص در زمينه فروش وخدمات پس از فروش پرينترهای چاپ كارت pvc و مشاوره طراحی، اجرا، چاپ و پرينت تخصصی كارت شناسايی ؛ کارت پرسنلی ؛ کارت های حضور و غیاب، کارتهای اعتباری ( کارت شارژ، کارت مایفر، کارت شهر بازی )، انواع کارت ویزیت pvc، کارت اینترنت به همراه پین و اسکرچ، کارت های pvc تماسی “Contact” و غیر تماسی “Contactless” … در خدمت هموطنان عزیز می باشد. اين شركت دارای دستگاه چاپ افست به صورت تک کارت و شیت مخصوص انواع كارتهای PVC میباشد که به جهت چاپ کارت پی وی سی با تیراژ بالا می باشد که از لحاظ کیفیت بسیار عالی و از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه است .

چاپ سی دی
چاپ دیجیتال سی دی یکی از روش‌های تبدیل چاپ دیجیتال سی دی به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای چاپ روی سی دی انجام می‌شود. چاپ دیجیتال سی دی دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر سی دی در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست سی دی است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ سی دی انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هرسی دی و دی وی دی CD DVD چاپی را در اختیار می‌گذارد. صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای دیجیتال سی دی در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر سی دی ودی وی دی DVD .CD چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که دیجیتال سی دی در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ سی دی و حتی پیشی گرفتن از آن است. در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال سی دی در بازار چاپ سی دی ، عمدتا چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای بر روی انواع سی دی است.

بنر چیست؟ تفاوت آن با فلکس؟ و انواع بنر و فلکسی
فلكسی ، فلکس يا به عبارت صحیح تر ” فلكسی فيس ”متريالی است كه برای تابلوهای سردر مغازه ها ، فروشگاهها ، تابلوهای عابر پياده ، برخی از بيلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهايی كه لامپ مهتابی دارند استفاده ميشود . فلكسی یا فلکس دو نوع چينی و كُره ای دارد ، نوع چينی آن معمولا 18 اُنس و نوع كُره ای آن 20 اُنس ميباشد ، متريال فلكسی به جنسی اطلاق ميشود كه نور را از خود عبور ميدهد در حالی كه بنر اين قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده ميشود ، بنر نيز مثل فلكسی دو نوع چينی و كُره ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سيزده اُنس را دارند ، تفاوت بنر چينی با بنر كُره ای در كيفيت چاپ و مقاومت بنر است ، بنر كُره ای از كيفيت چاپ بالا و همچنين مقاومت بالاتری نسبت به بنر چينی برخوردار است ، بنرهايی كه برای استفاده معمولی ميباشد معمولا ده اُنس چاپ ميشوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده ميكنيد كه قرار است نور از جلو داشته باشند ، توصيه ميشود از بنر سيزده اُنس استفاده كنيد ، البته ميتوانيد در اين مورد با تابلو ساز خود مشورت كنيد . نوع دستگاه چاپ نيز در بالا بودن كيفيت چاپ نقش بسیار مهمی دارد ، به اين معنی كه اگر شما برای چاپ خود از بنر كُره ای استفاده كنيد ولی دستگاهی كه با آن چاپ ميكنيد دارای كيفيت پايين چاپ باشد ، كار شما از كيفيت بالايی برخوردار نخواهد بود.در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره تر از بنر چاپ میشود ، دلیلش هم به خاطر وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است ، چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو خواهد شد.

چاپ عکس و پوستر روی تخته شاسی
و تبليغات بر روی تخته شاسی يا همان شاسی چند سالی است كه رواج زيادی پيدا كرده به طوری كه برخی از توليد كنندگان برای تبليغات محصولاتشان از شاسی ساعت دار استفاده ميكنند ، گذاشتن ساعت در گوشه ای از شاسی كه پوستر تبليغاتی نيز روی آن قرار دارد باعث ترغيب استفاده كنندگان شاسی ميشود كه آنرا در منزل يا محل كار خود نصب كنند و از آن مراقبت نمايند ، شاسی همچنين مصارف ديگری نيز دارد كه از جمله آن ميتوان به استفاده های شخصی مثلاً چاپ عكس خود يا خانواده روی آن و استفاده در منزل يا محل كار اشاره نمود .تخته شاسی در ضخامتهای مختلف از ٨ ميليمتر تا ٣٠ ميليمتر موجود ميباشد ، مدل ٣٠ ميليمتر آن معمولاً برای شاسی های ساعت دار استفاده ميشود و نوع ٨ ميليمتر آن براي عكسهای خانگی مورد استفاده قرار ميگيرد شاسی همچنين دو نوع توپر و توخالی موجود است نوع توخالی آن سبكتر و مناسب ساخت ساعت ميباشد و نوع ٨ ميليمتر آن معمولاً توپر است.

چاپ ديجيتال فرمت بزرگ (Large Format) :
ابعاد چاپ در اين دسته از A3+ تا عرض 150 سانتي‌متر را شامل می­ شود كه مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شيوه‌های ديجيتال ليزری (تونری)، جوهرافشان يا نوری انجام می­ شود. مورد كاربرد اين دسته در سفارشاتی مانند پوستر است كه تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به كار می رود.

چاپ ديجيتال فرمت عريض (wide format):
ابعاد چاپ در اين گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتيمتر را شامل می شود كه به دليل بزرگ بودن ابعاد، اين سفارشات بيشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می گيرد. همچنين موارد چاپی اين دسته در برابر عوامل محيطی مانند نور خورشيد و آب مقاوم هستند.

با تشکر از  sepehrchap.com

www.arti.ir