امروزه شاهد افزایش بسیار زیاد تبلیغات آنلاین هستیم. تبلیغاتی که مهم‌ترین مزیت آن، قابلیت اندازه‌گیری و کنترل هزینه‌هاست. CPC یا پرداخت به ازای کلیک روش مناسبی برای تبلیغات اینترنتی است اما این روش اشکالاتی هم دارد که در این بلاگ به یکی از مهم‌ترین این اشکالات میپردازیم.

کلیک فراد یا تقلبی چیست؟

حتماً در فضای وب، بنرها و لینک‌های تبلیغاتی را مشاهده کرده‌اید که در آن یا کنار آن از شما خواسته شده کلیک کنید. یا شاید خود شما آگهی اینترنتی را سفارش داده باشید اما به صورت غیرقابل قبولی تبلیغ شما کلیک خورده و هزینه‌های تبلیغ شما بالا رفته باشد در صورتی که به هدفی که برای آن تبلیغ در نظر گرفته‌اید، نرسیدید.
Fraud Click “کلیک فراد” یا “کلیک تقلبی” یکی از آفت‌های تبلیغات آنلاین است. از تبلیغات گوگل گرفته تا تبلیغات بنری و نیتیو و … ممکن است کلیک‌های تقلبی دریافت کنید. کلیک تقلبی یکی از موضوعات جنجالی است که دعوی قضایی پیرامون آن روزانه رو به افزایش است و عوماً متهم اول این دعاوی شرکت‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی هستند که از کلیک‌های تقلبی منفعت می‌برند.

جان بتل که ژورنالیست شناخته شده‌ای در حوزه کارآفرینی رسانه‌ای است، کلیک تقلبی را یک “حباب سیاه” قلمداد می کند. او معتقد است که این هیاهوی غیرقانونی از بازی پرسود موتورهای جستجو به راه افتاده و ناشران را مجاب کرده است برای کسب پول بیشتر از ربات ها و یا کارگان ارزان قیمت برای کلیک های تکراری روی هرچیزی که ماهیت تبلیغاتی دارد استفاد کنند. عملی که در نهایت به نفع شرکت تبلیغاتی و گوگل خواهد بود.

به طور کلی در رابطه با جستجوی پولی (Paid Search)، یک شرکت می‌تواند بر روی کلمات معینی در شبکه موتور جستجو قیمت بگذارد و در نتیجه برای بالاتر قرار گرفتن در لیست تبلیغ کنندگان صفحه نتایج موتورهای جستجو، پول پرداخت کند.
“کلیک تقلبی هنگامی اتفاق می افتد که شخص ثالثی بر روی یک لینک تبلیغاتی (PPC) الکی کلیک می کند تا هزینه تبلیغات را بدون قصد خرید کردن، برای تبلیغ دهنده بالا ببرد.”

بیشتر بخوانید:   استوری تلینگ یا داستان سرایی

کلیک تقلبی چطور صورت می‌گیرد؟

دو روش برای کلیک تقلبی وجود دارد. اتوماتیک و دستی.

در تبلیغات بنری و نیتیو نیز شما کلیک خریداری می‌کنید. به این شکل که با توجه به قشر مخاطب خود، مثلا 30 هزار کلیک از سایت‌های A و B و C که رتبه‌های بالا و خوبی دارند، میخرید. این سایت‌های رتبه بالا اعتبار زیادی دارند و کلیک در این سایت‌ها گران است؛ در نتیجه شرکت تبلیغاتی که شما با آن قرارداد بستید، تبلیغ یا لینک شما را علاوه بر قرار دادن در سایت‌های  A و B و C با هزینه بسیار کمتر در ده‌ها سایت رتبه پایین که در آنها انواع تقلب‌ها مانند پاپ آپ و … نیز انجام می‌شود، قرار می‌دهند. این یک روش برای ساخت کلیک تقبلی است. در روش دیگر که مرسوم‌تر است، نرم افزارها و ربات‌هایی را بر روی تبلیغ شما تنظیم می‌کنند که پس از کلیک به سایت شما آمده و چند ثانیه‌ای در دامنه شما وقت می‌گذرانند! و به این شکل شما برای کلیک توسط ربات یا کلیک‌های تقلبی یا بی‌کیفیت در سایت‌های رتبه پایین هزینه‌ی تبلیغات در سایت‌های رتبه بالا را پرداخت می‌کنید.

چه کسی امکان دارد این کار را انجام دهد؟

به طور کلی سه گروه می توانند روی تبلیغ شما کلیک تقلبی کنند:

رقیب شما: یکی از بدیهی ترین افرادی که مرتکب کلیک تقلبی می شود، رقیب شماست.” من کسب و کار خود را راه انداخته ام، رقیب من رتبه بالاتری در لیست تبلیغ کننده ها دارد، به همین خاطر شرورانه روی تبلیغ‌هایش کلیک می کنم تا هزینه‌اش برای واژه جستجو شده بالا برود و درنتیجه از بازار حذف شود، آن وقت کسب و کار من می‌تواند جای آن را در لیست تبلیغ کنندگان بگیرد.” این دقیقاً می تواند هدف رقیب شما باشد. البته این کلیک‌ها بیشتر در تبلیغات در موتورهای جستجو مانند ادوردز اتفاق میفتد.
صاحبان سایت یا پابلیشرها: افرادی که تبلیغ را منتشر می‌کنند، می توانند روی تبلیغات کلیک تقلبی کنند و درنتیجه سایت‌شان را برای گذاشتن تبلیغ جذاب‌تر کنند.
مشتریان: مشتریان نیز می توانند به طور تصادفی بر کلیک تقلبی شما اضافه کنند. هنگامی که مرتباً بر روی تبلیغات پولی شما برای دسترسی منظم به سایتتان استفاده می‌کنند. به جای اینکه سایت شما را جستجو یا آن را bookmark کنند.

بیشتر بخوانید:   تركيب تناسب طلايی يا توالی فيبوناچی

برای اینکه جلوی کلیک تقلبی را بگیرید چه کاری می توانید انجام دهید؟
اوضاع در تبلیغات کلیکی گوگل خیلی بهتر است! گوگل یک تیم سنجش کیفیت کلیک دارد، البته کاملاً در مورد چگونگی اجرا و نحوه نظارت بر کلیک تقلبی یعنی مخفیانه عمل می‌کند، به هر حال گوگل یک سیستم سه لایه برای مقابله با این تهدید طراحی کرده است که به شرح زیر است:
فیلتر اتوماتیک: در این روش کلیک های تقلبی به سرعت حذف می شوند و در گزارش شما آورده نمی شوند؛ در نتیجه پولی بابت آن ها پرداخت نمی کنید.
تحلیل پیشینی: تیم گوگل، نوسانات و روندهای نامتعارف را بررسی می کند. اگر هر اشتباهی رخ داده باشد، شرکت شما بستانکار خواهد شد.
تحلیل خودتان: شما می توانید خودتان یک تحقیق و ارزیابی توسط گوگل انجام دهید. برای این کار می بایست به صورت آنلاین فرمی را پر کنید و در آن نتایج بررسی های تان را بفرستید.

استفاده از گوگل آنالیتیک: شما با استفاده از گوگل آنالیتیک و تنظیمات مربوط به کمپین، میتوانید بازخورد سایت‌ها و پابلیشرها را ببینید. در نتیجه آنهایی که بازخورد خوبی ندارند، برای مثال روی دکمه‌ای که ایونت تعریف کرده‌اید درصد پایینی کلیک کرده‌اند را از تبلیغات حذف کنید.

قدم سوم بسیار مهم است. تنها راه کسب اطمینان کامل از اینکه هزینه هایتان به خاطر کلیک تقلبی بالا نمی رود این است که خودتان وضعیت را زیر نظر بگیرید و تنها بر گوگل یا هر نوع شبکه موتور جستجوی دیگر که در آن تبلیغ می گذارید اتکا نکنید تا بر ترافیک شما نظارت کند.

بیشتر بخوانید:   بازاریابی دهان به دهان یا Word Of Mouth Marketing

ما پیشنهاد می کنیم پنج مرحله را برای نظارت کردن و کاهش کلیک تقلبی انجام دهید:

مشخص کردن مقیاس ها یا معیارهایی برای سنجش و بررسی؛
از یک متخصص نرم افزار برای بررسی این مقیاس ها استفاده کنید؛
این مقیاس ها را بسنجید تا یک سنگ محک ایجاد کنید؛
مقیاس های کنونی را با مقیاس های معیار یا سنگ محکتان مقایسه کنید؛
اگر نتایج بدست آمده از حد انتظار فراتر رفت، اطلاعات را به موتورهای جستجو ارائه کنید.

 

آیا کلیک تقلبی واقعاً یک مشکل جدی است؟
گفتن آن مشکل است. آمار دقیقی از تعداد کلیک تقلبی موجود نیست، چرا که جزء تکنیک های نهانی و غیر اخلاقی است. مثل این است که بخواهیم تعداد جیب بری ها و یا هویت های تقلبی را بدانیم.
پاسخ به این سؤالات تا حدی بستگی به تحلیل شخصی و اینکه سیاست کسب و کار شما چقدر آزاد یا واکنشی است، دارد. طبق آمار “آمریکای امروز” در سه ماه اول 2010، 17 تا 29 درصد کلیک ها، تقلبی بوده اند که نسبت به آمار 12.7 درصدی سال 2009، رشد فزاینده ای داشته است.
مایکروسافت نیز در سال 2011 اظهار کرد کلیک تقلبی یک پدیده شایع است و شواهد محکمی دارد از اینکه نیمی از کلیک ها بر روی تبلیغات مبتنی بر جستجو و یک سوم از کلیک های انجام شده به وسیله موبایل تقلبی هستند.
اگر قرار باشد کلیک تقلبی به کلی ریشه کن شود یک راه حل وجود دارد. پرداخت به ازای هر کلیک (CPC) یا پرداخت به ازای هر نمایش (impression) را فراموش کنید و به جای آن ها از متد پرداخت به ازای هر کنش (CPA) استفاده کنید. در این روش تبلیغ کنندگان تنها زمانی پول پرداخت می کنند که یک کاربر بر روی تبلیغ کلیک کند و یک بازخورد (conversion) ایجاد کند، یا یک عملی انجام دهد، مثل پر کردن یک فرم یا ثبت نام برای دریافت خبرنامه.

منبع:

https://econsultancy.com