نقش مدیران آی‌تی (فناوری اطلاعات) در اجرای دیجیتال مارکیتنگ

واحد‌های فن‌آوری اطلاعات چه نقشی در اجرای دیجیتال مارکتینگ دارند؟ آیا طراحی سایت و یا ساخت ابزار باید زیر نظر این واحد انجام شود؟ آیا مسئولیت دیجیتال مارکتینگ با واحد فن‌آوری اطلاعات است؟

در بسیاری از سازمان‌ها این سوالات مطرح می‌شود و در بسیاری از آنها، پاسخ آنها موضوع بحث‌های طولانی و خسته کننده است. اما واقعا چه کسی باید مسئول دیجیتال مارکتینگ باشد؟‌ و نقش هر واحد در اجرای بازاریابی دیجیتال شرکت چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به دلیل اینکه بیشتر از ابزارهای فن‌آوری محور استفاده می‌کند این فکر را در ذهن متبادر می‌کند که حتما باید واحد فن‌آوری اطلاعات درگیر آن شود. این فکر از اینجا ناشی می‌شود که تا چند سال پیش که فقط داشتن یک سایت تنها استفاده‌ای بود که کسب‌وکارها از اینترنت می‌کردند فقط واحد فن‌آوری اطلاعات بود که می‌توانست سایت را برای سازمان طراحی و بروزرسانی کند. در آن روزها سایت‌ها تغییرات زیادی نداشتند و عمده بروزرسانی محتوا در سایت‌ها منوط به خبرهای سایت و نهایتا مطالب بود.

اما این روزها شاهد ایجاد تغییرات بسیار بزرگی در ساختار بازاریابی هستیم. 

آموزش فارسی گوگل کسب و کار من

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف هندی که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این­گونه پاسخ می‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود»

بنابراین در دیجیتال مارکتینگ استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مطرح است، نه فقط وبسایت شرکت

استفاده از ابزارهای دیجیتال در بازاریابی به شدت رشد و توسعه پیدا کرده و دیگر ساختار واحد‌های بازاریابی همچون سابق نیست. استفاده از سایت شرکت به عنوان یک ابزار پویا برای جمع‌آوری اطلاعات و دسته‌بندی مشتری‌ها، نقش کلیدی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:   فرمول PAS در کپی‌رایتینگ

انواع ابزارهای دیجتال مارکتینگ

اگر بخواهیم از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نام ببریم، لیست زیر مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند.

  • آنالیز و تحلیل داده
  • بهینه‌سازی موتور جستجو
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • انتشار رپورتاژ آگهی
  • کوتاه‌کننده‌ی لینک
  • چت آنلاین

تیم‌های بازاریابی به شدت درگیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتری هستند. بخش زیادی از بودجه بازاریابی نیز اختصاص به طراحی کمپین‌های آنلاین دارد.

نکته‌ای که باید به شدت به آن دقت کرد این است که دیجیتال مارکتینگ در نهایت زیرمجموعه مارکتینگ است و ابزارها و روش‌هایی که در این حوزه طراحی شده است همه باید در راستای برنامه بازاریابی واحد بازاریابی باشد.

ساختار واحد بازاریابی امروزی به چه شکلی باید باشد و نقش واحد فن‌آوری اطلاعات چیست؟

مدیر بازاریابی فردی است که مسئول تمام تصمیمات در حوزه بازاریابی است. لذا این فرد است که در مورد همه ابزارهای دیجیتال نیز تصمیم‌گیری می‌کند. البته این امکان نیز وجود دارد که این تصمیم‌گیری به فردی با عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ سپرده شود. به هر حال واحد بازاریابی مسئول طراحی سایت، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و ساخت و استفاده از هر نوع ابزاری در این حوزه است.

پیشنهاد بنده در تیم‌های بزرگ بازاریابی این است که تیم فنی مربوط به ساخت ابزارهای فنی مانند سایت نیز بخشی از تیم بازارایابی باشد حتی بهتر است که مدیریت میزبانی سایت (هاست) هم با این تیم باشد. از آن جهت که فعالیت‌های بازاریابی به شدت پویا است و تغییرات زیادی به شکل مستمر در آن روی می‌دهد این ساختار به شدت در پویا بود تیم بازاریابی موثر خواهد.

واحد فن‌آوری اطلاعات در این بخش وظیفه تامین بستر مناسب برای تامین نیازهای فنی تیم بازاریابی را بر عهده دارد.

معمولا قدمت واحد‌های فن‌آوری اطلاعات در سازمانها بسیار بیشتر از واحد‌های مدرن بازاریابی است و همه سازمان این موضوع را پذیرفته است که هرآنچه که با کامپیوتر در ارتباط است بخشی از مسئولیتهای واحد فن‌آوری اطلاعات است.

بیشتر بخوانید:   بهترین دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ

در نهایت باید به این نکته توجه کرد که تغییر شرایط کسب‌وکار در واحدهای مختلف سازمان شرایط کاری را برای واحد فن‌آوری اطلاعات نیز سخت می‌کند. مدیران فن‌آوری اطلاعات در سازمانها باید تلاش کنند راه‌کارهای مختلفی را برای واحدهای کاری متفاوت ارائه دهند. اما قطعا مسئولیت نوع استفاده از طراحی سایت و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ با مدیران فن‌آوری اطلاعات نیست.

از وبلاگ مصطفی لامعی