اگر کسب‌ و کاری دارید ممکن است به استفاده از انواع تبلیغات ازجمله تبلیغات فیسبوکی، تبلیغ در گوگل، تلگرام، لینکدین و … فکر کرده باشید. شاید هم یکسری کمپین‌های چریکی طراحی کرده‌اید یا تبلیغات تلویزیونی و رادیویی را هم امتحان کرده‌اید. اما اگر در این بین تبلیغات در اینستاگرام را از قلم انداخته‌اید، ممکن است فرصت بزرگی را از دست داده باشید؛ اگر هم هنوز برنامه‌ی تبلیغات‌تان را کامل نکرده‌اید، بهتر است تبلیغات در اینستاگرام را به‌عنوان یک گزینه‌ با نرخ بازگشت سرمایه‌‌ بالا درنظر بگیرید. با ما همراه باشید تا انواع تبلیغات در اینستاگرام و نکات کلیدی در اجرای این روش‌ها را با هم مرور کنیم.

شاید فکر کنید اینستاگرام یک محیط جوان‌پسند با تعداد کاربرهای محدود است که نمی‌توان نتیجه‌ی دلخواه را از آن کسب کرد. باید بگوییم که سخت در اشتباهید! براساس گزارش‌های استاتیستا، امروزه اینستاگرام حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد و این روند از سال ۲۰۱۳ تا به امروز رشد چشمگیری داشته است. همین موضوع سبب شده است که اینستاگرام به محیطی با پتانسیل بالا برای اجرای انواع تبلیغات تبدیل شود.

نمودار روند رشد دنبال‌کنندگان اینستاگرام؛ از ژانویه‌ی ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷

نمودار روند رشد دنبال‌کنندگان اینستاگرام؛ از ژانویه‌ی ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷

تبلیغات در اینستاگرام اصولی دارد که بدون درنظرگرفتن آنها ممکن است به‌راحتی بودجه تبلیغاتی خود را از دست بدهید، بدون آنکه به نتایج موردنظر خود دست پیدا کنید.

انواع تبلیغات در اینستاگرام

۱. اینفلوئنسرمارکتینگ

یکی از روش‌های تبلیغات در اینستاگرام که تأثیر به‌سزایی در برندینگ شما دارد، اینفلوئنسر مارکتینگ یا استفاده از اینفلوئنسرها (Influencer) در فضای اینستاگرام است. حوزه‌هایی که درحال حاضر بیشترین بخش تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) را به خود اختصاص داده‌اند؛ عبارتند از سبک زندگی، سفر و گردشگری، مدوزیبایی، آشپزی، دکوراسیون، عکاسی و …

این افراد به دو صورت کمدی و جدی در این شبکه‌‌ی اجتماعی فعالیت می‌کنند. اولین قدم برای انتخاب درست، تعیین میزان جدیت اینفلوئنسر- فرد تأثیرگذار- است. این جدی‌بودن را متناسب با مشتریان هدف‌تان و خدمات و محصولی که ارائه می‌کنید، مشخص کنید.

افرادی را اولویت قرار دهید که به صورت جدی در حوزه‌ی خاصی تأثیرگذارند. ممکن است این افراد شوخ‌طبع هم باشند، اما منظور از جدی‌بودن این است که می‌توانند در آن حوزه به‌صورت تخصصی نظر دهند و حرفشان مورد تأیید دنبال‌کنندگان‌شان یا همان فالوورها (Follower) است و حتی منجر به اقدام می‌شود.

در انتخاب افراد طنزپرداز دقت بیشتری به خرج دهید. افراد طنزپرداز به‌طور معمول دنبال‌کنندگان بیشتری دارند و برای موارد عمومی که بازار هدف بسیار گسترده‌ای دارند مناسب‌اند، اما مراقب باشید شیرین‌کاری‌های این طنز پردازها به هویت برند شما صدمه نزنند. قبل از هر اقدامی از سمت آنها برای تولید پُست تبلیغاتی، محتوای آن تبلیغ و خط قرمزها را مشخص کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر از آن افراد به‌عنوان اینفلوئنسر استفاده کنید، تصویر برندتان نزد دیگر بخش‌های بازار هدف‌تان مخدوش نخواهد شد؛ به زبان ساده بخواهیم بگوییم ممکن است بعد از اجرای این تبلیغات توسط اینفلوئنسر مورد نظر، تصویر برند شما برای همیشه در ذهن بسیاری از مشتریان بالقوه‌تان مخدوش شود و حتی ممکن است بخشی از مشتریان کنونی خود را نیز از دست بدهید. پس در انتخاب این افراد فقط دنبال‌کنندگان زیاد را ملاک قرار ندهید، بلکه به نوع محتوای قرارگرفته در صفحات اینفلوئنسر و بازخوردهای آن محتواها -بررسی بازخوردها ازطریق بررسی تعداد لایک، تعداد و محتوای کامنت‌ها و میزان به اشتراک‌گذاری با افراد دیگرـ کیفیت دنبال‌کنندگان و میزان همراهی آنها با فرد تأثیرگذار توجه کنید.

۲. تبلیغات در صفحات پربازدید اینستاگرام

نکاتی که برای انتخاب اینفلوئنسرمارکتینگ گفتیم کمابیش در این نوع از تبلیغات هم صدق می‌کند، برای سهولت این فرایند و انتخاب از بین هزاران گزینه‌‌ی سؤالات زیر را از خود بپرسید:

بیشتر بخوانید:   ۸ توصیه کلیدی و هوشمندانه برای تبلیغات موثر

۱. به‌دنبال چه صفحاتی بگردم؟

ابتدا باید مشخص کنید که چه موضوعاتی به کسب‌وکار شما مرتبط یا نزدیک است؟ بگذارید خیال‌تان را راحت کنم این فرایند اگر قرار باشد مؤثر واقع شود و بهترین گزینه‌ها را دربر بگیرد، کار یک یا دو ساعت نیست. باید روی این بخش از فرایند که به اصطلاح فیلتر اولیه‌ است، به‌خوبی وقت بگذارید. اگر کانال‌های ارتباطی مؤثر با مشتریان هدف‌تان را در اینستاگرام پیدا کنید، در آینده می‌توانید بارها به شیوه‌های گوناگون از آنها استفاده کنید. در انتخاب این صفحات از حرکات رقبایتان غافل نشوید. انتخاب‌های آنها برای تبلیغات می‌تواند تاحدی الهام‌بخش شما باشد، اما مراقب باشید که انتخاب رقبایتان لزوما درست نیست، پس بدون سوگیری صفحات مرتبط و پربازدید اینستاگرام را انتخاب کنید.

۲. کیفیت کدام یک از صفحات منتخب بیشتر است؟

فرض کنید شما بین دو صفحه که موضوعیت آنها کاملا مرتبط با کسب‌وکار شماست، می‌خواهید بهترین گزینه را انتخاب کنید؛ صفحه‌ی «الف» ۲۰۰ هزار فالوئر دارد و صفحه‌ی «ب» ۳۰۰ هزار فالوئر؛ خب حتما فکر می‌کنید ۱۰۰ هزار نفر هم عدد کمی نیست و بهتر است در صفحه «ب» تبلیغات خود را انجام دهید، همین‌جا دست نگه دارید!

برای انتخاب بهترین صفحات برای تبلیغات باید به تمام موارد زیر توجه کنید و آنها را در مقایسه‌ی صفحات درنظر بگیرید:

  • تعداد دنبال‌کنندگان یا فالوئرها (Follower)؛
  • میانگین تعداد لایک‌ (Like) و کامنت (Comment) در زیر پُست‌های عادی و تبلیغاتی؛
  • کیفیت کامنت‌ها (کامنت‌های هجو امتیاز منفی دارند و کامنت‌های خوب یا کامنت‌هایی که دنبال‌کنندگان افراد دیگر را صرفا برای نشان‌دادن آن پست عنوان (Mention) کرده‌اند -به این شکل: @chetorestan- امتیاز مثبت دارند)؛
  • کیفیت دنبال‌کنندگان ازنظر همخوانی با بازار هدف شما (میانگین سنی، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و …).

برخی‌ اوقات ممکن است کمپین تبلیغاتی شما در صفحات با اعضای خیلی کمتر نتیجه‌ی بهتری داشته باشد؛ پس برای بررسی این موارد با دقت عمل کنید.

۳. کسب‌ و کارهای مکمل من کدام‌اند؟

صفحات اینستاگرام کسب‌وکارهای مکمل شما معمولا محل خوبی برای تبلیغات شما هستند. در این مرحله خود را جای کاربران بگذارید و ببینید ترکیب محصولات‌تان با چه محصولات دیگری جذاب به نظر می‌رسد، یا افراد معمولا از خدمات شما در چه موقعیت‌هایی و به همراه چه خدمات دیگری استفاده می‌کنند. این یکی از بهترین روش‌های تبلیغات در اینستاگرام محسوب می‌شود، چرا که فکر مخاطب را برای نحوه‌ی استفاده از محصولات و خدمت شما جهت‌دهی می‌کند.

بگذارید با یک مثال این موضوع را روشن‌تر بیان کنیم؛ فرض کنید شما یک کارآفرین در حوزه‌ی تولید کیف هستید و می‌خواهید صفحه‌ی اینستاگرام خود را به مشتریان احتمالی معرفی کنید. در مرحله‌ی اول صفحات پربازدید در حوزه سبک زندگی، عکاسی و مدوزیبایی را انتخاب کرده‌اید. در این مرحله با بررسی‌های بیشتر صفحه‌ی یک بوتیک بزرگ را پیدا می‌کنید که کفش‌های آن در کنار محصولات شما ترکیب فوق‌العاده‌ای به‌وجود می‌آورند و تبلیغ در این صفحه نه تنها برای شما بلکه برای صاحب آن صفحه نیز سودآوری به همراه خواهد داشت.

۴. چه مواردی را هنگام مذاکره درنظر بگیرم؟

بعد از اینکه فیلتر نیمه‌نهایی را انجام دادید، هنگام مذاکره برای درج تبلیغات فرا می‌رسد. علاوه‌بر استعلام قیمت، موارد زیر را بررسی کنید:

  • تعداد محتواها: تعداد محتواهایی را که به‌صورت متوسط در روز در آن صفحه قرار داده می‌شود، بررسی کنید. اگر تعداد این محتواها خیلی زیاد باشند، احتمال دیده‌شدن پُست تبلیغاتی شما کاهش می‌یابد.
  • زمان قرارگیری تبلیغات: پست تبلیغاتی شما چه ساعتی در روز در آن صفحه قرار می‌گیرد؟ با توجه به بازار هدف‌تان بهترین ساعت را انتخاب کنید. اگر بخش زیادی از بازار هدف‌تان درطول روز مشغول به درس و کار هستند، بهتر است در ساعات اداری تبلیغات خود را درج نکنید.
  • مدت قرارگیری تبلیغات: پست تبلیغاتی شما چه‌مدت در آن صفحه قرار می‌گیرد؟ برخی از صفحات زمان بسیار محدودی تبلیغات شما را در صفحه‌ی خود قرار می‌دهند و پس از پایان آن زمان پست تبلیغاتی شما را حذف می‌کنند. اطمینان حاصل کنید زمان بهینه‌ای برای ارتباط با مشتریان هدف خود در اختیار دارید. اگر زمان قرارگیری محدود است بر سر قرارگیری دوباره یا ریپُست‌کردن (Repost) تبلیغ‌تان با صاحب آن صفحه مذاکره کنید. به‌عنوان مثال اگر تبلیغ شما تنها ۴ ساعت در آن صفحه قرار می‌گیرد، از او بخواهید بعد از هر یک ساعت پست شما را پاک کند و مجددا در صفحه قرار دهد تا به‌عنوان یک پست جدید فرصت دیده‌شدن داشته باشد. اطمینان حاصل کنید قبل از هر بار پاک‌شدن پست تبلیغاتی تمام نتایج را ثبت کرده‌اید و به تمامی سؤالات پاسخ داده‌اید.
  • امکان قرارگیری لینک: اینستاگرام امکان درج لینک در زیر پست‌ها را به کاربران نمی‌دهد، اگر برای‌تان اهمیت دارد که کاربران برای ورود به وبسایت، عضویت خبرنامه، دانلود اپلیکیشن و یا هر مورد دیگری از طریق لینک خاصی اقدام کنند، بهتر است برای این کار با صاحب آن صفحه مذاکره کنید. ممکن است با پرداخت مبلغ بیشتری، موافقت کند که لینک مورد نظر شما را در قسمت معرفی صفحه‌اش (Bio) به صورت موقت قرار دهد یا در اِستوری (Story) خود به نمایش بگذارد. برخی صفحات تبلیغاتی این امکان را دارند که می‌توانند در اِستوری لینک بگذارند.
  • جزئیات مذاکره: اطمینان حاصل کنید تا مدتی آگهی شما در کنار آگهی رقیبان‌تان قرار نمی‌گیرد. همچنین در مورد طرح‌های همکاری بلندمدت نیز سؤال بپرسید و اگر تبلیغات‌تان بازدهی خوبی داشت، می‌توانید از این طرح‌ها استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:   هنر چاپ کلاقه‌ای باتیک

۳. به‌کارگیری ربات‌ها

یکی از روش‌های تبلیغات در اینستاگرام استفاده از ربات‌هاست. ربات‌های فعال در اینستاگرام قابلیت‌های زیادی دارند، اما مانند یک شمشیر دو لبه‌ عمل می‌کنند. آنها می‌توانند به جای شما قسمتی از کارهای مهم را انجام دهند و موجب صرفه‌جویی در زمان شوند. ربات‌ها می‌توانند به صفحات مرتبط بروند و دنبال‌شوندگان آنها را دنبال کنند و برای آنها لایک و کامنت بگذارند. فعالیت این ربات‌ها را می‌توان با روش‌های گوناگونی تنظیم کرد و حتی از فعالیت آنها گزارش گرفت. شاید فکر کنید این کار اخلاقی نیست و ممکن است پرستیژ برند شما را کاهش دهد؛ تاحدی درست فکر می‌کنید. این کار در بلندمدت به برند شما صدمه می‌زند. اینکه کاربران تبلیغات شما را ببینند و به شما بپیوندند، بسیار متفاوت است از حالتی که شما را در لیست کسانی ببینند که درخواست داده‌اند (فهرست Follow Request).

اما قسمت بد داستان مانده است. توسعه‌دهندگان اینستاگرام فکر این موارد را کرده‌اند و اگر زیاد از ربات‌ها استفاده کنید اینستاگرام متوجه این موضوع می‌شود و شما را کمتر نمایش می‌دهد (Shadowban). در صورت بروز این اتفاق هشتگهای شما در نتایج اینستاگرام نمایش داده نمی‌شوند. پس در به‌کارگیری این ربات‌ها بسیار محتاط عمل کنید و اگر هم مجبور شدید با فاصله‌ی زمانی زیاد و به مدت خیلی محدود از آنها استفاده کنید.

۴. تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

اسپاسنری اینستاگرام

این تبلیغات معمولا هزینه‌های زیادی دارند و مناسب برندهای بزرگ‌تر هستند. متأسفانه در ایران امکان استفاده از این سرویس به صورت مستقیم وجود ندارد. پس اگر تمایل به استفاده از این روش برای تبلیغات در اینستاگرام دارید باید یا از واسطه‌های خود در خارج از ایران یا از آژانس‌های واسطه‌ی معتبر در ایران کمک بگیرید. اگر سراغ این آژانس‌ها می‌روید حتما با افرادی که همکاری کرده‌اند صحبت کنید تا از کیفیت و نتایج تبلیغات اطمینان پیدا کنید. بسیار مراقب باشید چرا که انجام این نوع از تبلیغات در ایران ریسک زیادی دارد؛ اگر اینستاگرام متوجه این موضوع بشود، نه‌تنها هزینه‌ی پرداختی شما سوخت می‌شود، بلکه به علت عدم رعایت قوانین به شما امتیاز منفی خواهد داد! در صورتی هم که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید این ریسک را بپذیرید دانستن کلیت این فرایند خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:   فراخوان طراحی پوستر با موضوع "رفتار مسئولانه در برابر ضایعات پلاستیکی"

در این نوع از تبلیغات در اینستاگرام کلمه‌ی حمایت شده یا اسپانسر شده (Sponsored) در بالای پُست تبلیغاتی نمایش داده می‌شود و باتوجه به انتخاب شما امکانات دیگری هم در این پُست تبلیغاتی ممکن است وجود داشته باشد. در این روش، کسب‌وکارها می‌توانند براساس مکان، جنسیت، رده سنی، زبان، علایق و … مخاطبان هدف خود را مشخص کنند. تبلیغات اسپانسری اینستاگرام، مطابق شکل در چند دسته انجام می‌گیرند. اینستاگرام از شما می خواهد هدف خود را از تبلیغات مشخص کنید.

الف) آگاهی‌بخشی (Awareness)

اگر سراغ این بخش بروید با دو گزینه روبه‌رو می‌شوید. گزینه‌ی اول آگاهی از برند (Brand Awareness) است که اینستاگرام تلاش می‌کند، پست تبلیغاتی شما تاحدامکان به بیشتر تعداد ممکن افراد مورد نظر نشان دهد. نگران این قسمت نباشید اینستاگرام الگوریتم‌های خاصی دارد که این تبلیغات را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد.

گزینه‌ی دوم میزان دستیابی (Reach) است. در این حالت می‌توانید یک حد برای میزان بازدید مشخص کنید؛ به عنوان مثال اگر تبلیغات شما توسط ۵ میلیون نفر دیده شود، این کمپین شما متوقف خواهد شود.

ب) سنجش (Consideration)

اگر بخواهید ترافیک سایت‌تان را بالا ببرید یا افراد زیادی را به سمت اپ‌استور یا پلی استور هدایت کنید تا اپلیکیشن شما را دانلود کنند، گزینه Traffic این کار را برای‌تان انجام می‌دهد. اگر هم می‌خواهید مخاطبان بتوانند به صورت مستقیم اپلیکیشن شما را دانلود کنند سراغ گزینه‌ی App installs بروید. در‌صورتی‌که در نظر دارید مخاطبان اقدامات کوچکی نظیر لایک و کامنت و به اشتراک‌گذاری انجام دهند گزینه Engagement را انتخاب کنید. گزینه‌ی Video views این امکان را فراهم می‌کند تا ویدئوی فوق‌العاده‌ای که ساخته‌اید، به بهترین شکل به نمایش بگذارید. اگر هم به دنبال سرنخ‌هایی از مشتریان بالقوه‌تان می گردید، حتما گزینه‌ی Lead Generation را مدنظر قرار دهید. سرنخ‌هایی که اینستاگرام می‌تواند برای شما جمع‌آوری کند عبارتند از: نام، ایمیل، شماره تلفن و جنسیت.

ج) تبدیل (Conversions)

اگر می‌خواهید یک قدم فراتر بروید و از سرنخ‌های خود استفاده کنید، به‌طوری‌که سرنخ‌ها منجر به استفاده‌ی مخاطبان از وبسایت یا اپلیکشن شما شود، این گزینه‌ی مناسب شماست.

سخن آخر

اگر می‌خواهید به خوبی از تبلیغات در اینستاگرام نتیجه بگیرید، علاوه‌بر اجرای درست تبلیغات باید محتوای خوبی آماده کنید. محتوای تبلیغاتی شما ممکن است گرافیکی، موشن‌گرافیک یا حتی یک عکس و ویدئوی ساده باشد. اینستاگرام درست برعکس تلگرام است. در اینستاگرام اول محتوای تصویری جلب توجه می‌کند و بعد محتوای متنیِ زیر عکس کار را تمام می‌کند. قبل از هر چیز خودتان را جای مخاطبان هدف بگذارید و مطمئن شوید که اگر آنها با این پست تبلیغاتی مواجه شوند به آن توجه می‌کنند و سراغ خواندن متن زیر آن به اصطلاح کَپشِن (Caption) می‌روند. در این مرحله هم سعی کنید متن‌تان گویا، واضح باشد و در کوتاه‌ترین حالت ممکن از مخاطب بخواهید اقدام مورد نظرتان را انجام دهد.

راشین درویش chetor.com