نقش اصلی ایده‌های خلاقانه در تبلیغات، انتقال سریع پیام به مخاطب و جذابیت برای جلب نظر مخاطب است.

شاید در گذشته‌های دور راه اندازی یک شغل یا فعالیتی تجاری کاری ساده‌تر بوده و تنها شامل ارائه خدمات یا خرید و فروش و جابجایی اجناس و کالاها می‌شد، اما اکنون دیر زمانی است که با افزایش محصولات و گسترش بازارهای تجاری و رقابتی که در پی آن حاصل شده، موفقیت شغلی و افزایش فروش یک محصول نیازمند تلاشی فراتر از معمول شده است، تلاشی که شما را به گزینه برتر مصرف کننده مبدل نماید.

ایده‌های تبلیغاتی خلاقانه برای سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها از اهیمت بسیاری برخوردارند، چون این تبلیغاتی ابتکاری بە انتقال پیام سازمان بە مخاطبین هدف کمک می کند. در حالی کە سفارش‌دهندگان معمولا ایده‌های تبلیغاتی کە دارای پیام مستقیم می‌باشند را ترجیح می دهند، طراحان و کارشناسان عرصه تبلیغات بر این باورند کە تبلیغاتی کە دارای پیام غیرمستقیم می‌باشند می‌توانند جذابیت بیشتری داشته باشند.
سرتاسر یک کار خلاقانه بر پایه‌ی آن چیزی که قبلاً درست شده، به وجود می‌آید هر ایده‌ی جدید تنها ترکیب یا تلفیقی از یک یا چند ایده‌ی قبلی است مهم نیست که این ایده یا تکنیک چگونه به ذهن ما رسیده، بلکه چگونگی استفاده و به‌روز‌رسانی آن برای هدف مهم است. از این رو، آشنایی با استراتژی‌ها و تکنیک‌های خلاقانه و درک بهتر و عمیق‌تر مکانیزم و چگونگی عملکرد آن‌ها می‌تواند به گسترش فضاهای ذهنی و یافتن ایده‌های نو منجر شود.

public-service-announcements-social-issue-ads-48
از یک متخصص سؤال کنید که کلید موفقیت در تبلیغات چیست؟ به احتمال زیاد جوابی که در این‌ باره می‌گوید : هیچ‌چیزی از تبلیغات خلاقانه کار آمدتر نیست تبلیغات خلاقانه‌ به ‌یادماندنی تر و بادوام تر است. با هزینه تبلیغاتی کمتری موثر واقع می‌شود و می‌تواند گروه طرفداران خود را با سرعت بیشتری بسازد.
اما آیا تبلیغات خلاقانه در ترغیب مردم به خرید، تأثیرگذارتر از تبلیغاتی هستند که به سادگی ویژگی‌ها و مزایای محصولات را فهرست می‌کنند؟ تعداد زیادی از نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یک پیام خلاقانه توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و در رابطه با محصول بازاریابی شده بازتاب مثبتی ایجاد می‌کند. اما هیچ مدرک و گواهی مورد اعتمادی از چگونگی تأثیر این پیام‌ها بر رفتار خریدار در دسترس نیست و فقط تحقیقات اندکی که خلاقیت را تبدیل به سود فروش منتهی می‌کند انجام می‌شود این اتفاق به دلیل این است که شرکت‌های تولیدکننده و مدیران آن‌ها و آژانس‌هایی که تبلیغات آن‌ها را بر عهده ‌دارند فاقد یک روش اصولی و باقاعده برای ارزیابی تأثیر تبلیغات خود می‌باشند. به همین دلیل تبلیغات خلاقانه از تأثیرات احتمالی و تصادفی استفاده می‌کند به طور کلی، کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه‌تر، به طور قابل‌ملاحظه‌ای موثرتر واقع ‌شده‌اند.
آگهی های تبلیغاتی پروژه های بزرگی هستند که یک تیم بزرگ از طراحان، کارگردانان و یا مدیران بخش خلاقیت و هنرمندانی که در حیطه طراحی های مفهومی فعالیت می کنند همگی برای طراحی آنها تلاش فراوانی می کنند. کمپین های تبلیغاتی بزرگ به منظور تجسم پیش نویس اولیه ایده خلاقانه ای که ورای یک تبلیغ قرار دارد به بودجه زیادی نیاز دارند. هر چند این موضوع ساده به نظر می رسد، اما پیدا کردن ایده سخت ترین قسمت یک پروژه است چون همه کارها بر مبنای آن انجام می شود. تجسم ایده و تبدیل آن از یک پیش نویس یا طرح اولیه که روی کاغذ نوشته یا طراحی شده است به یک تبلیغ نهایی واقعی به تجربه و دانش کافی در مورد ابزارها و روند کار نیازمند است.

بیشتر بخوانید:   خلاقیت در طراحی گرافیک

PAP SAAQ affiches zoom ceinture de sécurité Concours EN

نقش ایده های خلاقانه در تبلیغات چیست؟

خلاقیت یکی از عواملی است که سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش تاثیر تبلیغات می‌شود. اگر فرد برای بیان ویژگی مثبت کالای تجاری یک ایده خلاق داشته باشد و پیام را از طریق ایده ای خلاق منتقل کند سبب اثرگذاری بیشتری خواهد شد. اگر ما یک بیلبورد با یک ایده ای خلاق، برای معرفی کالا ایجاد کنم مجموعه این شرایط سبب می‌شود که با مخاطبان این بیلبورد در مدتی اندک به نتایجی مطلوب برسیم.
نقش طراح گرافیک آن است که بتواند یک ایده خلاق را متناسب با ویژگی‌ها و امکانات یک رسانه انطباق دهد طراح باید در روند خلق ایده مشارکت داشته باشد و باید توجه کنیم که نه تنها طراح، بلکه یک تیم ایده پردازی است که ایده را خلق می‌کند. طراح گرافیک تنها یکی از اعضای این تیم است. از سوی دیگر وظیفه طراح تصویری کردن این ایده در قالب هر رسانه ای است، پس نقش طرح گرافیک در تبلیغات کم‌رنگ نیست.
متاسفانه طراحی گرافیک با تبلیغات هم‌عرض شده است در حالی ‌که می‌توان از طراحی گرافیک در تبلیغات استفاده کرد طبیعتاً مردم یک جامعه هر چقدر تصاویر بهتری ببینند، سطح درک و سواد بصری آنها افزایش می‌ یابد. همچنین اگر افراد در معرض تصاویر نازلی قرار بگیرند، سطح سواد بصری آنها کاهش می‌ یابد.
بنابراین دو بحث عمده وجود دارد. با درک و فهم سطح سلیقه افراد، می‌توان سواد بصری آنها را تحت تاثیر قرار داد بحث دیگر فرهنگ‌سازی، است. معمولاً در تبلیغات خلاقانه جوامع غربی بحث‌های خاصی مطرح می‌شود که متناسب با آن نوع فرهنگ، یک مقوله جذاب برای مخاطبان است. تبلیغاتی که در یک جامعه دیده می شود شاخص بسیار مناسبی برای شناخت فرهنگ آن جامعه است، اگر تبلیغات بخواهد افراد را برای استفاده از کالایی خاص ترغیب کند، باید به فرهنگ افراد توجه کند، همان‌طورکه تبلیغات برای جذب مخاطبان از فرهنگ یک جامعه استفاده می‌کند، بر فرهنگ جامعه نیز تاثیر می‌ گذارد.

بیشتر بخوانید:   اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اینفلوئنسر کیست؟

از سوی دیگر، زمانی ‌که حجم تبلیغات از میزان خاصی فراتر می‌‌رود یقیناً تاثیرات منفی ایجاد شده و موجب ایجاد بی اعتمادی می‌‌شود. هم اکنون در جوامع سرمایه‌داری، افزایش حجم تبلیغات خلاقانه دیده می‌شود شاید به همی‌ن خاطر است که متخصصین تبلیغات درصدد یافتن روش‌های غیرمتعارف و جذاب هستند چرا که روش های قدیمی‌ دیگر پاسخگوی مخاطبان نیستند.

چرا که ما عادت کرده ایم که به جای استفاده از خلاقیت به سراغ آسان ترین و پر هزینه ترین راه ها برویم و متاسفانه بازخورد مناسبی از تبلیغات شهری معمول هم نخواهیم داشت و در پایان حاصلی جز حسرت سرمایه های نداشته و پشتوانه مالی بی پایان برای شما باقی نمی ماند.
تیم خلاقیت بخش ایده پردازی تخصص را در مسیر برقراری ارتباط برند با مخاطبش فعال می کند ارتباطی که باید صمیمی ، ماندگار و صادقانه باشد. این بخش از هر طرف که سفارش مشتری را بررسی می کند تا به یک ایده‌ محوری دست یابد که دربرگیرنده‌ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشتری باشد، همچنین این مفهوم محوری باید متناسب با بینش خودآگاه ، ناخودآگاه و توانایی مخاطب برند باشد. این مفهوم نشان خواهد داد که باید درباره ارزش اساسی برند به مخاطب چه بگوییم.
فقط در یک حالت حق داریم انتظار داشته باشیم ما را شنیده باشند ، دیده باشند ، به خاطر سپرده باشند و دوست داشته باشند. وقتی که پیش تر از خود پرسیده باشیم : چگونه تبلیغات خلاقانه انجام دهیم !
تیم خلاقیت با روشن کردن موتور روش های خلاقانه، بداهه پردازی و تفکر جانبی حول ایده اصلی طوفان فکری به پا می‌کند تا زمانی که گیراترین و موثرترین راه القای آن روح را بیابد و آن را به سناری ، استوری بورد و طرح های گرافیکی تبدیل کند. تمام این مراحل ، در چهارچوب کمپینی که مشتری را در جریان روند فکری طی شده قرار می‌دهد ، تنظیم شده و به مشتری تقدیم می‌شود.
امروزه گذشته از بسترهای تبلیغات محیطی می‌ توان از کارکرد رسانه‌ای وسایل در محیط یاد کرد؛ مخاطبان دیگر تنها با بسترها و ابزارهایی نظیر بیلبورد روبرو نیستند بلکه رسانه‌ای شدن وسایل در محیط اهمیت چشمگیری یافته است. تکنولوژی‌های نوین نیز شرایط لازم را برای تنوع ‌بخشی به تبلیغات و شیوه‌های آن و جذب مخاطبان فراهم کرده، اما سوال این است که آیا تنها مشکل ما نوع تکنولوژی‌ و بهره‌ گیری از آن در تبلیغات خلاقانه است؟ یا در محتوای تبلیغات خلاقانه هم با مشکل مواجه هستیم؟

بیشتر بخوانید:   پله اول گرافیک

public-service-announcements-social-issue-ads-1

ابعاد ایده‌های خلاقانه در تبلیغات

با توجه به تحقیقات میزان تأثیر نقش ایده های خلاقانه در تبلیغات را می‌توان در پنج بعد اندازه‌ گیری کرد.
اصالت: یک تبلیغ اصیل دربردارنده‌ی عناصری است که نادر یا شگفت‌آور هستند، یا آن چیزی است که دور از بدیهیات و پیش پا افتادگی حرکت می‌کند. تمرکز روی منحصربه ‌فرد نشان دادن ایده تبلیغاتی یا ویژگی‌های مطرح‌شده در تبلیغ است. به عنوان مثال، یک تبلیغ می‌تواند از هنجارهای جامعه یا تجربیات منحصربه‌ فرد تصویری و کلامی استفاده نماید. تعداد زیادی از کمپین‌های تبلیغاتی هر چیزی بجز اصالت هستند.
لوکیشین ابتدایی(الگویی قدیمی) مواد شوینده، یک خانه‌ دار را نشان می‌دهد که با یک شست ‌وشوی به مراتب سفیدتر به وجد آمده است؛ عطرهایی که از مدل‌های بسیار زیبا و مانکن‌های جذاب معرفی می‌شوند و ماشین‌هایی که رانندگی در یک منظره زیبا را به دور از ترافیک نشان می‌دهند.

انعطاف‌پذیری: یک تبلیغ وقتی که به طوری روان و سلیس، محصول را به طیف متنوعی از کاربردها و ایده‌ها پیوند می‌زند، امتیاز بالایی در انعطاف پذیری خواهد گرفت.
جزییات: بسیاری از تبلیغات حاوی جزییاتی غیر منتظره، یا بسط ایده‌های ساده هستند به طوری که تودرتو و پیچیده می‌شوند. یک مثال خوب در این بعد، تبلیغ ماست میوه‌ای Ehrman (یکی از برندهای پیشرو در کشور آلمان) است. در این تبلیغ، فردی پس ازخوردن ماست توت فرنگی لبش را می‌لیسد، در حالی که زبانش شبیه توت فرنگی شده است.
به عنوان مثال، یک تبلیغ که برای آدامس‌های Wrigley’s 5 است، مردی شناور در فضای بین گوی‌های فلزی را نشان می‌دهد تا احساس ناشی از جویدن این آدامس‌ها را به تصویر بکشد:
تلفیق: این بعد از خلاقیت در مورد ترکیب و برقراری ارتباط میان اشیاء یا ایده‌هایی است، که به صورت طبیعی با یکدیگر نامرتبط هستند. به عنوان مثال، برند Wrigley یک آگهی بازرگانی را پخش کرده است و در آن اسطبلی از خرگوش را به نمایش می‌کشد! خرگوش‌ها با موز، توت فرنگی و هندوانه تغذیه می‌شوند و دندان‌هایشان شبیه به آدامس‌های Juicy Fruit Squish رشد می‌کنند. این آگهی بازرگانی، اشیا و عناصر نامرتبط (خرگوش و آدامس) را برای ایجاد یک خط داستانی واگرا در هم آمیخته است.
ارزش هنری: تبلیغاتی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هنری هستند، کلامی دلنشین و زیبایی بصری یا شنیداری را در بر دارند. کیفیت تولید آنها بالاست، دیالوگ‌های هوشمندانه‌ای دارند، زمینه‌ی رنگی اصیلی دارند و موسیقی آن‌ها به یاد ماندنی است.

در نتیجه، مخاطبان اغلب تبلیغاتی را می‌بینند که تقریبا قطعه‌ای هنری است بیش از آن‌که یک آگهی فروش پر سر و صدا باشد.