بیلبورد یا آگهی‌نما(مصوبه فرهنگستان زبان)، به تابلوی بزرگی گفته می‌شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا می‌گذارد و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق می‌شود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده‌است که بر پایه‌های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند. امروزه آگهی‌نماها مجموعه‌ای از تصاویر بزرگ هستند، بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. ما به عنوان بیننده می‌توانیم دیدگاه‌های مختلفی نسبت به هر آگهی‌نما داشته باشیم اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.

یک بیلبورد مربوط به سال‌های ۱۹۴۰ در ملبورن استرالیا

یک بیلبورد مربوط به سال‌های ۱۹۴۰ در ملبورن استرالیا

 بیلبورد خبر می‌دهد، آگاه می‌كند، كالا را می‌فروشد، مردم را به شركت در مسائل سیاسی،اجتماعی و … ترغیب می‌كند؛ و …

در بسیاری از کشورها، تخته‌های آگهی به مردم کمک می‌کنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از سکنه بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است. از طرفی تابلوهای آگهی، به بسیاری از شرکت‌ها و دارندگان صنایع مختلف کمک می‌کنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکت‌ها و تجارت‌های نوپایی که قادر به پرداخت هزینهٔ تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه‌ها، بیلبورد، می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.

تابلو خلاقانه مک دونالد

بیلبورد خلاقانه مک دونالد

 

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد  -  Creative ads from-McDonalds

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد – Creative ads from-McDonalds

 

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد  -  Creative ads from-McDonalds

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد – Creative ads from-McDonalds

 

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد  -  Creative ads from-McDonalds

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد – Creative ads from-McDonalds

 

تابلو خلاقانه مک دونالد

تابلو خلاقانه مک دونالد

تابلوهای آگهی‌دهنده چند نوعند: یکی آن‌هایی که در مکان‌های بزرگ مثل بزرگ‌راه‌ها نصب می‌شوند که عمدتاً مستطیلی هستند. دوم آن‌هایی که در پیاده‌روها نصب می‌شوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است و سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و… نصب شده است. باید توجه داشت که قطع کار در نوع طراحی می‌تواند اثر داشته باشد. مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آنها بیلبورد هم می‌گویند احتیاج نیست که حتماً رنگ‌هایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارک‌ها تابلوهایی می‌بینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متاسفانه استفادهٔ نادرست از قطع‌های متفاوت و هم استفاده از داربست‌هایی نامناسب‌تر باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آن‌ها می‌شوند. نکتهٔ بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم، ارزش زیادی دارد. بخاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراه‌ها و مکانهای شلوغ، چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته است.

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد یك رسانه و ابزار برای اطلاع‌رسانی است. طبق تعریفی كه در دیكشنری‌ها آمده، بیلبورد یك صفحه‌ایست كه بر روی دیوار نصب می‌شود، ماموریتی برای اطلاع‌رسانی دارد، آگاهی می‌دهد و مطلبی را می‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نیازهای اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌كرد كه یك چنین ابزاری بوجود بیاید. در نتیجه می‌توانیم بگوییم بیلبورد ، بدنبال رفع نیازهای جامعه به مدد كار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد. اگر تاریخ را نگاه كنیم ، می‌بینیم كه درفاصله جنگ اول و دوم جهانی ، نقش بیلبورد در تبلیغات جنگ خیلی شاخص و قابل تامل است. در آلمان ، در تبلیغات سیاسی كه منجر به روی كار آمدن نازی‌ها شد ، نقش بیلبورد انكار كردنی نیست. زمان جنگ هم غیر از رسانه‌های دیگر مثل رادیو ، بیلبورد در تهیج و تشویق مردم نقش مهمی داشت و اطلاع‌رسانی خیلی موثری در مسائل مربوط به جنگ داشت. در كتاب‌های تاریخ بیلبورد هم می‌بینید كه این رسانه در زمان جنگ چه ابزار قدرتمندی بوده است. بعد از جنگ هم نقش بیلبورد در بخش‌های سازندگی و اقتصادی و . . . دیده می‌شود و می‌بینیم كه در تبلیغات تجاری و فرهنگی جایگاه مشخصی پیدا می‌كند. بیلبورد خبر می‌دهد ، آگاه می‌كند ، كالا را می‌فروشد ، مردم را به شركت در مسائل اجتماعی ترغیب می‌كند و مطالب دیگر.

بیلبورد خلاقانه

بیلبورد خلاقانه

 

arti-ir-bilboards (2)

بیلبورد خلاقانه

بیلبوردها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها در عین گذرا بودن نیز ماندنی اند . بیلبورد نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خودش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . بیلبورد هنری برونگر است . در هنگام طراحی یک بیلبورد باید در مرحله اول موارد استفاده آن مورد نظر قرار گیرد . امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است ، تبلیغاتی همگانی و موثر در زندگی ، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات ، عرصه خدمات و کالاها و … ، تبلیغاتی برای فراخوانی ، هشدار دادن ، باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن ، … و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود بیلبورد است ، که در دید همگان عرضه می شود و به دلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . محل نصب بیلبورد ، جنس بیلبورد ، چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ بیلبورد ، وسایل نصبی بیلبورد و … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم .

بیلبورد

بیلبورد

 

بیلبورد

بیلبورد

هنر بیلبورد : در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده تاره یی موسوم به بیلبورد یا آفیش بوجود آمد . امروزه بیلبوردهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع ، طراحی و نقاشی و عکاسی ، بمنزله نمونه های کاملا پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند . گواینکه بیلبورد سازی ، شاخه یی از هنر گرافیک است ، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . در واقع در تاریخ صد ساله بیلبورد سازی این هنر و سایر هنرهای تجسمی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند . سرچشمه های بیلبورد را همچون مصور سازی ، در گذشته های دور می توان جستجو کرد . به یک معنا نقوش برجسته آشوری ، ایرانی و رومی نوعی بیلبورد بوده اند . زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر ، توصیف می کردند . که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود . بعلاوه در مصر و روم باستان ، ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است . یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که مکشوف شده ، پاپیروسی است که پاداش برای بازگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می کرد . آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد ، حتی برخی از اینها داری تصویر نیز بوده اند . آگهی همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد . از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی چون اعلامیه های دولتی و …. که اکثرا متشکل از حروف چاپی بودند ، رایج گشت اما فن چاپ می بایستی مراحل پیشرفته تری را طی کند تا امکان پیدایش بیلبورد مصور رنگی فراهم گردد . البته چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی هنر بیلبورد سازی مؤثر نبود ، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی ، و نوع جدیدی از ارتباطات همگانی که به همراه خود آورد ، عامل اصلی نبود . آگهی های نمایش اولین نمونه های آگهی دیواری بودند که ضمن تحول ، اصول و قواعد بیلبورد سازی را پی ریزی کردند . در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی ، بخصوص در انگلستان ، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود ، و مردم از نمایش استقبال می کردند . در این زان به تماشاچیان قبض هایی می دادند که هم کارکرد بلیط را داشت و هم برنامه در آنها توضیح داده می شد . قبض ها ی مذکور با حروف چاپی معمول در مطبوعات چاپ می شدند ، ولی در صفحه آرایی آنها دقت زیاد مبذول می گردید . بعدها با بزرگتر شدن ابعاد قبض ها ، آنها را بر دیوارها می چسباندند . بدین طریق « آگهی های نمایش » بمنصه ظهور رسید . در طرح و صفحه آرایی آگهی های مذبور مهارت های خاصی به کار می رفت تا تنوع و فراوانی مطلب ، حالت خشکی و یکنواختی بوجود نیاورد. به این منظور از انواع بسیار متنوع حروف چاپی که ابداع شده بود ، استفاده های مناسب می کردند و گاهی نیز تصویر کوچکی بر آن می افزودند . صفحه آرایی این نوع آگهی ها ، خاصه در هنر بیلبورد انگلستان ، به نحوی استمرار یافت و حتی امروزه هم اثرات خود را بر جای گذاشته است . تدریجا ، آگهی های همگانی از آگهی های مربوط به تماشاخانه ها فراتر رفت و تبلیغات مغازه ها ، جراح ها ، وسایل حمل ونقل و مسافرت را در برگرفت . سرآمدن بیلبورد های مصور در غرب : اگر چه بیلبوردهای مصور اولیه نیز عمدتا در رابطه با نمایش های گوناگون بود ، ولی در عرصه های دیگری مانند تبلیغ کتاب ، که به خصوص در فرانسه رواج داشت ، بیلبورد سازی بسط پیدا کرد . یکی از نمونه های بیلبورد کتاب ، بیلبوردی است که ادوارد مانه برای کتاب گربه ها ساخته است . این بیلبورد و بیلبوردهای دیگر آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ می شدند و بیلبورد مصور رنگی با نام هنرمند فرانسوی ژول شره ، آغاز می شود و تحولات نخستین را طی می کند . شره با نقاشان امپرسیونیست آشنایی داشت ، و در کار خود از رنگ های درخشان آثار آنان بهره فراوان برد . لیکن پیوند تصویرهای شره با هنر نقاشی ، حتی به دوران روکوکو بر می گردد . به هر حال ، او با استفاده از روش های چاپ روی چاپ ، حکاکی با نقطه کاری و قلم زنی روی فلز و …. ، به انواع قابل ملاحظه ای از رنگهای مختلف دست می یافت . با آنکه شره در طراحی به مهارت و قدرت تولوزلوترک نمی رسید . با بیلبوردهای خود ، حال و هوای زمانه خویش را آمیخته با خیال پردازی و به گونه ای نمادین نشان می داد . در حوزه هنر بیلبورد دهه آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک می درخشند . بیلبوردهای لوترک ، براساس قدرت او در طراحی و مهارتش در لیتوگرافی بنا گردید . گرچه مجموعا بیش از 30 بیلبورد از لوترک بر جای نماند . ولی همین تعداد کم نیز تأثیر بسزایی را در این هنر بر جای گذارد و برای بسیاری از هنرمندان راهگشا بود . لوترک سرزندگی و حرکت خط ها و قدرت طراحی را برای نمایش حساسیت های خویش نسبت به زندگی تصنعی و ناسالم پیرامون خود به کار گرفت . لوترک در بیلبوردهایش همانند نقاشیها و کارهای چاپی خود ، شیوه ساده ولی گویایی را بکار گرفت . خط برای او افزاری بود که بوسیله آن به راحتی می توانست حالات و حرکات آدم ها را به موجر ترین شکل بنمایاند . او در بیلبوردها عمدتا از پیکرهای سایه گونه استفاده می نمود و عمدتا براشت های تصویری خود را از شخصیت های معروف نمایشی آن زمان می گرفت ، از اینرو بیلبوردهای وی نیز منجوی با نمایش مرتبط بود . همزمان با لوترک ، بیلبورد سازان دیگری در فانسه فعالیت می کردند که تحت تأثیر جریان « آرنو » بودند و همان قواعد مصور سازی کتب به شیوه مذکور را در بیلبوردها به کار می گرفتند . آلفوس موشاء اوژن گراسه ، درزمره این هنرمندان بودند که بیلبوردهای تزئینی و پرکاری را می ساختند . از طرف دیگر ، هنرمندانی در فارنسه و انگلستان دنباله رو ، لوترک شدند و شیوه کار او را مورد تقلید قرار دادند ، از جمله بگرستاف ها – دو هنرمند انگلیسی که با این نام امضا می کردند – الکساندر استین لن و دادلی هاردی . از همان اوایل پیدایش بیلبورد مصور ، تبلیغ کالاها به قلمروی آن راه یافته بود ، لیکن در قرن بیستم شاخه عمده یی از بیلبورد سازی به تبلیغات تجاری اختصاص یافت . شیر پاستوریزه ، نوشابه ، سیگار ، کفش و لباس ، اتوموبیل ، ماشین تحریر ، لوازم الکتریکی و … ، موضوع غالب بیلبوردها را تشکیل دادند . نکته قابل توجه آنکه ، نه تنها دستاوردهای هنر بیلبورد ، بلکه اصولا دستاوردهای نوین هنرهای تجسمی ، شیوه های رایج هر دوره بر بیلبوردهای تجاری همان دوره اثر می گذارند . از دهه اول قرن بیستم تدریجا بیلبورد سازان حرفه ای از نقاشان حرفه ای جدا شوند و این زمانی بود که به مرور هنر گرافیک نوین ، استقلال خود را به دست می آورد . البته پس از این گاهی نقاشان با شیوه های خاص خود ، در قلمروی هنر بیلبورد طبع می آزمودند . ولی بیلبوردهای آنان در میان مجموعه آثارشان جنبه فرعی و استثنایی داشت ، و نیز غالبا به نحوی با حرفه شان مربوط می گردید . مثلا بیلبوردهایی که نقاشان برای نمایشگاه آثار خود می ساختند . گرایش های متنوع در جهان : در دهه دوم قرن بیستم به بعد ، هنر بیلبورد در سراسر اروپایی غربی و امریکا رایج گشت ، و سپس به اکثر نقاط جهان رسوخ کرد . هر چه روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بین دولتها و ملتهای جهان افزونتر شد ، هنر گرافیک نوین ، و در رأس آن هنر بیلبورد ، مرزهای ملی را بیشتر شکافت و به سوی جهانی شدن حرکت کرد . هنرمندان گرافیک بسیاری از کشورها کوشیده اند از ویژگی های هنر سرزمین خود مایه گرفته و به هنر بیلبورد خود هویت ملی بخشند . در زمان جنگ جهانی اول و پس از آن ، شاخه ای در هنر بیلبورد پدید آمد که می توان آن را بیلبورد سیاسی نامید . سرچشمه بیلبورد سیاسی بیش از هر چیز همان کاریکاتورهای سیاسی قرن نوزدهم بود که در مطبوعات منعکس می شد . اما در دوران جنگ جهانی اول گویی یکباره دولتهای غربی کارآیی تبلیغاتی بیلبورد را باز شناختند و آن را به خدمت گرفتند . مضمون عمده اولین بیلبوردهای سیاسی مشتمل بر میهن پرستی ، جلب افراد به خدمت سربازی ، تحقیر دشمن و غیره بود . البته بیلبوردهای سیاسی اولیه از لحاظ هنری چندان ارزشی نداشتند . در بعضی نقاط بیلبورد سازی گروهی رواج یافت . از مهمترین گروه های بیلبورد سازان می توان به گروه « نوامبر » در آلمان ، گروه « رستا » در شوروی ، و نیز اخیرا به گروه های بیلبورد ساز « کوبایی » اشاره کرد . پس از جنگ جهانی دوم ، به موازات بیلبوردهای تجاری و سیاسی ، انواع متنوع بیلبوردهای اجتماعی و فرهنگی در غرب گرفت . علاوه بر این گرایش های متنوعی در هنر بیلبورد پدید آمد . در اکثر کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین نیز هنر بیلبورد اهمیت روز افزونی کسب کرده است . از طرف دیگر پس از جنگ جهانی دوم بر خلاف سالهای نخستین پیدایش بیلبورد تا حدودی از قدرت طراحی در این هنر کاسته شده است . علت را بایستی عمدتا در استفاده فراوان از عکاسی جستجو کرد . به خصوص این امر در بیلبوردهای تجاری بیشتر به چشم می خورد . بسیاری از تولید کنندگان اصرار دارند تا کالاهایشان همانطور که هست و یا حتی زیبا تر نمایان شود . و این خواست ، بوسیله عکاسی بهتر بر آورده می شود ، تا بوسیله طراحی . اما از جانب دیگر کاربرد عکاسی امکانات تازه ای را از لحاظ فنی در بیلبورد ایجاد کرده است. در سال 1869 زمانیکه اولین بیلبورد های کرت ظاهر شدند در آن کارهای کوچک تبلیغاتی نمونه های جدید و تازه ای از طرح نمود پیدا کردند و پس از آن به صورت اساس تکنیک های بیلبورد در آمدند . این مسئله دلیل شد تا کرت اولین نامی باشد که در دنیای بیلبورد بر زبان می آمد . این بدان معنی نیست که طرحهای وی در زمره کارهای استاد کاران هنر قرار گیرد ولی با این وجود بیش از هزاران بیلبورد از کارهای او از جمله کارهای با شکوه هنری به حساب می آیند و برای بازنگری کارهای بزرگ دیواری اش نصب در کنار خیابانها را ارجع می دانست . موفقیت مواد و مصالح در نشان دادن هنرهای ظریف و زیبا به وسیله بیلبوردها ، خیابانها را به عنوان یک نمایشگاه هنری به مردم شناساند. بیلبوردهای کرت دو چیز را به ارمغان آوردند یکی تکنیک های سنتی و دیگری تقدیر از هنر بر روی دیوارهای بزرگ . ولی عنصر اصلی و اساسی در کارهایش همان مردمی بودنشان است . از جمله برنامه های جاری در انگلستان و فرانسه سالیان متمادی استفاده از طرح به منظور زنده و پر جلوه شدن سیرکها و فضاهایی مانند آن بود . حالاتی که در بیلبوردهای کرت وجود داشت مثل شفافیت ، و روان بودن و فرار بودن ، شاید از بال پروانه هایی که در هنگام کار نزد خود نگه می داشت الهام گرفته باشد . ته رنگهایی که به صورت لایه های حساس با کمترین خرده گیری رنگی به صورتی بسیار عالی در صفحه جای می گرفتند تأثیراتی را پدید آوردند که محصولات فرهنگی را به صورتی کاملا سنجیده ارائه می کرد . تأثیرات رشد یافته کرت بر روی هنرمندان جوانتر در بیلبوردها به صورت اختصار در ساختار و سادگی و صراحت بیان در آمد . کارهای او همواره در مراحل اولیه مسیری که در آنها قرار گرفته بودند باقی می ماندند . یک موضوع تزئینی در زندگی اجتماع تنها در جایی وجود داشت که بیلبورد ها ظاهر می شدند . عناصر کاریکاتوری غیر واقعی و هجو آمیز ، شکلهای تخت و خطوط تزئینی تماما توسط لوترک در بیلبوردهایش مستعمل بود . همچنین طرح سیلوئت ( یکدست سیاه و سفید ) در کنار هم نیز بر خلاف نقاشیها و طرحهای دیگرش به کار می رفت . به طوری که این تکنیک ساده نگاری توسط بسیاری از نقاشان در اوایل قرن بیستم مرسوم شد . در هر صورت بیلبوردهای لوترک به صورتی بسیار گسترده نشانگر موفقیتهای کرت بودند . آنها زمانی که فقط به صورت فرم نمایش داده می شدند هنر گذشته را تداعی می کردند . چنین به نظر می رسید که لوترک عناصر سنتی کارهای کرت را حذف کرده و خلا آنها را با نقشهای قابل تکرار و به صورتی اغراق آمیز پر می کرد . طرحهای او بیلبورد را از چهار چوبهای سنتی نقاشی و تصویر سازی کتاب فراتر می برد . دیگر هنرمندی که بیلبوردهایش سیر تحولاتی را از ناتورالیسم به داستان گرایی یا روزنامه نگاری توصیفی ایجاد کرد ، توفیل الکساندر ستنیلن سوییسی بود که مسافرت او به پاریس با به دنیا آمدن پیکاسو مصادف شد . ستنیلن و لوترک در پی اکتشاف سیر هنرهای بصری بودند . برخی از بیلبوردهای ستنیلن موضوعات اجتماعی را هدف قرار می دادند . نظری به هنر طراحی بیلبورد در ایران : آن سیری را که هنر بیلبورد در غرب طی کرد تا اشکال مختلف خود را در زمینه های تجاری ، سیاسی ، فرهنگی و غیره بدست آورد ، در ایران نمی بینیم . زیرا همانطور که چاپ و مطبوعات تقریبا یکباره در ایران رواج یافت ، بهمان گونه نیز اشکال مختلف بیلبورد بی آنکه سیر تکوینی خاصی را پیموده باشند ، ظاهر شدند و برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفتند . اگر بخواهیم سابفه ای برای بیلبورد چاپی در ایران بیابیم ، بایستی در اینجا هم به آگهی های همگانی اشاره کنیم . منظور اطلاعیه های چاپی دولتی و غیر دولتی است که در معابر و مجامع عمومی نصب می شد ، و پیامی را در معرض دید عموم قرار داد : مثل اطلاعیه های مربوط به نظام وظیفه و غیره . این نوع آگهی ها غالبا عاری از عناصر بصری جالب بودند ، و صرفا مطالب مفصلی را با حروف یکنواخت ارائه می دادند . نخستین بیلبوردهای مصور هم از لحاظ هنری ارزش چندانی نداشتند . بعلاوه محدودیت فن چاپ در آن زمان بر رشد بیلبورد سازی تأثیر منفی می گذارد . در اوایل بیلبوردهای سیاسی و فرهنگی عمدتا از جانب دستگاه های دولتی چاپ و منتشر می شد و غالبا جنبه رسمی و تبلیغاتی آنها بر جنبه هنریشان رحجان داشت . در آن زمان هنوز بیلبورد سازان حرفه ای بوجود نیامده بودند و نقاشان در جنب کار خود به طراحی بیلبورد نیز می پرداختند . از این رو در بیلبورد ها گرایشهای « نقاشانه » بسیار مشهود بود و تدریجا از میان همین نقاشان ، کسانی به سوی هنر گرافیک جلب شدند ، که مرزهای بین هنر نقاشی و گرافیک را شناختند ، و ویژگیهای هنر بیلبورد را دریافتند . کوشش های اینان و فارغ التحصیلان جدید مدارس هنری داخلی و خارجی بود که قلمروی هنر بیلبورد در ایران را وسیعتر کرد و به آن تنوع بخشید . از سوی دیگر توسعه تبلیغات برای کالاها و موسسات تولیدی و خدماتی و غیره ، موجب رواج بیلبوردهای تجاری گردید . به موازات بیلبوردهای تجاری ، بیلبوردهای جلب سیاحان و بیلبوردهای فرهنگی و هنری نیز باب شد . اکنون تنها دستگاه های دولتی نبودند که به بیلبوردهای سفارش کار می دادند ، بلکه موسسات خصوصی نیز ضمن آشنا شدن با کار کرد اجتماعی این هنر آنرا برای مقاصد بازاریابی و تبلیغات به کار می گرفتند . بدین منوال بیلبورد سازی گسترش می یافت اما بیلبورد ساز ناچار بود قیود بسیاری را نه فقط از لحاظ ممنوعیت های سیاسی ، بلکه از لحاظ سلیقه مشتریان بپذیرد . به طور کلی در رژیم گذشته مانند سایر هنرها ، هنر بیلبورد نیز نتوانست واقعا در جهت اعتلای فرهنگی جامعه و ارتقاء سطح آگاهی مردم خدمت کند . زیرا بخش عمده نیازهایی که بیلبورد می بایستی به آنها پاسخ گوید نیازهای ناشی از اشاعه مصرف کنندگی اقتصادی و فرهنگی بود . این امر از یک و به نفوذ شکل و محتوای هنر بیلبورد غرب ایران دامن می زد ، و از سوی دیگر مردم را به انحراف اندیشه و ذوق می کشاند . اما با اینهمه ، ما به نمونه های حالبی از هنر بیلبورد ایرانی در سالهای گذشته برخورد می کنیم . این نمونه ها غالبا درحوزه بیلبوردهای فرهنگی قرار می گیرند و مربوط به فیلمها ، نمایشها ، کتابها و غیره هستند . توفیق هنری این بیلبوردها بیشتر از آن رو است که هنرمند بیلبورد ساز ، فارغ از تحمیل نظریات سفارش دهنده ، می تواند فکر و سلیقه و فن خود را بهتر ارائه دهد . در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن بیلبورد به ناگهان قیدهای گذشته را شکست ، و در ابعاد بی سابقه ای ، خود را درجامعه مطرح کرد . در این سالها به مناسبت های مختلف ، دیوارهای شهرها از بیلبوردهای متنوع پوشیده می شوند و با خود پیامهای مذهبی و سیاسی و فرهنگی را می گسترانند . خصلت همه گیر شدن بیلبورد ، طبیعتا ملازم با رشد جنبه های هنری آن نیست . از این روست که درمیان بی شمار بیلبوردهای امروزی ، نمونه های ارزنده هنری هنوز اندک هستند . سازندگان این بیلبوردها دستاوردهای فنی و هنری سالهای گذشته را به نحو شایسته ای به خدمت گرفته اند تا محتوای جامعه امروز را بیان کند .

بیشتر بخوانید:   طراحی مجانی!!...

ویژگیهای یک بیلبورد متناسب : با توجه به پیشرفت روز افزون و سریع ارتباطات که از نزدیکی کشورها و لزوم پیوستگی و تازگی اطلاعات بوجود می آید . برای درست کردن یک بیلبورد از لحاظ گرافیکی به 4 نکته باید توجه کرد :

1- سرعت انتقال پیام .

2- کیفیت انتقال پیام .

3- در برداشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی پیام . امروزه بشر به دنبال زبان بین المللی برای ارتباط بین انسان ها می باشد . اگر این خصوصیات توسط ابزار مناسب گرافیک به کار گرفته شود دارای نتایج مثبت و درخشانی خواهد بود . بیلبورد یکی از هنرهای تجسمی است . باز هم از مسائل گرافیکی که در هنر بیلبورد باید درنظر گرفته شود درک صحیحی آن توسط بی سواد یا کم سواد ، که در طراحی آن باید در نظر گرفته شود . و یا دارای قدرت جذب باشد و از نظر روانی متناسب با موضوع باشد تأثیر روانی رنگ و نوشته به درستی در آن رعایت شود . در واقع می توان گفت که بیلبورد یا آفیش یا پلاکات یک تصویر مفهومی است . امروزه بیلبوردهای مصور با بهره گیری از حروف شروع طراحی و نقاشی و عکاسی به منزله نمونه های کامل پیشرفته ازهنر گرافیک نوین شناخته می شوند . می توان گفت هنر بیلبورد سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . این بیلبوردها به تنهایی می توانند نیازمندیهای شخصی خود را رفع کنند و از اتلاف وقت خویش به اندازه جلوگیری نمایند . باید میدان دید و زاویه ای بیلبورد در آن مکان نصب می شود با دید انسان و زاویه حرکت او متناسب باشد و باید این را نیز توجه داشت در مناطقی که این بیلبوردها نصب می شوند اگر متناسب نباشد کمتر دیده می شوند که این به عوامل زیر بستگی دارد :

بیشتر بخوانید:   تاریخچه عکاسی

– آیا نوشته ها یا تصاویر با زاویه تند در یک مسیر هستند ؟

– آیا نوشته ها یا تصاویر خارج از دید معمولی قرار دارند ؟

– آیا فاصله دید انسان نسبت به بیلبورد متناسب است ؟

4- اگر بیلبورد در جایی قرار دارد که توسط کسی که سوار بر وسیله نقلیه است و یا کسی که در پیاده رو است ، دیده می شود . مهمترین عاملی که در طراحی بیلبورد باید در نظر گرفته شود این است که بیننده با یک نگاه موضوعی را درک کرده مثلا اگر در مورد نمایشگاه کتاب است باید پیام را سریع دریافت کند و در ذهن خود حک کند . نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی بیلبورد باید بدانیم رنگ نوشته و عکس در این بیلبورد باید چگونه باشد ویژگی آن موضوع را هنگام طراحی مد نظر داشته باشیم و متناسب با نوع موضوع آن را طراحی کنیم . برای اتود زدن در مورد طراحی بیلبورد طراح ابتدا باید بداند که برای چه موضوعی بیلبورد را می خواهد سپس دیده های خود را بر روی کاغذ ثبت می کند . ایده هر چقدر هم ساده و ابتدایی باشد طراح را برای اجرای نهایی هدایت می کند . موضوعی که می خواهد مورد طراحی قرار بگیرد باید بررسی شود . مثلا برای بیلبورد نمایشگاه کتاب باید چه عکسی ( در صورت استفاده از عکس ) چه فونتی برای نوشتن ، چه خطی و …. بکار برده شود .

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

تابلو خلاقانه مک دونالد

بیلبورد خلاقانه مک دونالد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد خلاقانه

بیلبورد

بیلبورد خلاقانه

بیلبورد

بیلبورد شرکت اپل

تابلو خلاقانه مک دونالد

تابلو خلاقانه مک دونالد

بیلبورد و طراحی بیلبورد arti.ir

بیشتر بخوانید:   کوری بنر، پدیده‌ای عجیب در بازاریابی اینترنتی

سفارش طراحی بیلبورد، تابلو یا پنل را دارید؟ کلیک کنید