امروز چندتا از بهترین تبلیغات مک دونالد رو که مدتی قبل جمع آوری و آرشیو کردم روی سایت گذاشتم؛ امیدوارم دوستانی که دنبال مطالب مرتبط با خلاقیت در طراحی گرافیک و تبلیغات بودند راضی باشن ;)
با اینکه از فست فودو … اصلا خوشم نمیاد، اما واقعا شیفته این خلاقیت و سادگی تبلیغات هوشمندانه مک دونالد هستم.
این هنر است که در آن تبلیغات خلاقانه ای را ارائه کنیم که موضوعات سرگرم کننده، تکان دهنده، قابل توجه ، قابل درک، درگیر کننده و عجیب و غریب را به مخاطبان عرضه کرده و در آخر سر هم آن ها را به خرید محصول یا خدمات وادار کنیم، این ها بازی و سرگرمی نیستند بلکه نشان دهنده ی ذهن خلاق و متفکر و درک مخاطب خاص و عام یک طراح است.
در 1960 کمپین تبلیغاتی مکدونالد با عنوان ” به دنبال قوس های طلایی” (که اشاره به دو آرک طلایی دارد که کنارهم حرف M را می سازند) فروش این شرکت را بسیار بالا برد. Ray Kroc به عنوان مغز متفکر مکدونالدز اعتقاد زیادی به تبلیغات داشت او بر این عقیده بود که تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که اگردرست انجام شود در آخر چیزی بسیار بیش از آنچه هزینه شده را باز خواهد گرداند.
با همین نگاه همواره تبلیغات نقش موثری در توسعه و پیشرفت مکدونالدز داشته است.
در 1962 مکدونالد لوگوی جدید خود را معرفی کرد و یک سال بعد با فروش یک میلیاردمین همبرگر، کارکتر رونالد مکدونالد Ronald Macdonald)) دلقک مو فرفری مکدونالد با موهای قرمز برای جذب کودکان و ارتباط بهتر با آنها معرفی شد. رونالد مکدونالد نقش مهمی در تبلیغات تلویزیونی شرکت داشت.
رونالد مک دونالد در سرزمین خیالی مکدونالد لند زندگی می کرد که ماجراهایی را با دوستان خود Mayor Mecheez، Grimace و . . . برای کودکان اجرا می کرد. علاقه کودکان به دلقک مو قرمز به حدی رسید که حتی بزرگترها بعضی وقتها برای ملاقات کودکانی در بیمارستان بستری بودند خود را به شکل رونالد گریم می کردند.
در اویل دهه 60 مکدونالدز حقیقتاً آماده پرواز اوج گرفتن بود. رشد صنعت اتومبیل و توسعه فرهنگ سکونت در اطراف شهر شاید از مهمترین عوامل رشد فست فودهایی مثل مکدونالدز بود.
به طور کلی مک دونالدز یکی از معروفترین برندهایی است که بر روی تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی سرمایه گذاریهای عظیمی میکند.
این مطلب در آینده به روز رسانی خواهد شد و تبلیغات و ایدههای جدید در همین صفحه به نمایش در خواهد آمد.
حالا که خلاقیت مک دونالد در تبلیغات رو دیدین پیشنهاد میکنم تبلیغات Durex رو خودتون سرچ کنید ببینید ;)
arti.ir
تو ایران چرا همش کپی میکنیم؟ چرا دو تا کار در حد اینا نداریم آخه
یعنی ایده پردازی و خلاقیت انقدر سخته؟
خیلی خوب بودن
عاشق سادگیشون شدم :wink:
سادگی هوشمندانه ;)
اول تشکر میکنم از سایت خوبت آقای درخواه عزیز
در جواب فرزاد عزیر و با توجه به سابقه چند ساله ام در امور تبلیغاتی:
در ایران متولیهای تبلیغات ، شرکتهای تبلیغاتی ، طراحان و اکثر کسانی که دستی در کار دارند کپی رو ترجیح میدن تا پرورش ایده
متاسفانه در اکثر شرکتهای بزرگ به جای استفاده از مدیران با تجربه و خلاق و ایده پرداز از مدیران رابطه ای یا همان پسرخاله ها استفاده میشود که صد در صد آنها تبلیغات آن شرکت را به سلیقه خود و به دور از دانش و علم روز اداره میکنند.
از کسانی که تجربه و علم کاری را ندارند توقعی نمیتوان داشت.
موافقم و البته فکر میکنم فقط اینا که شما گفتین نیست، خیلی وقتها سفارش دهنده هزینه ای رو که باید برای یک ایده پرداخت کنه رو اصلا قبول نداره، همه میدونیم این خلاقیت های تبلیغاتی ممفت و مجانی نبوده اند و نیستند. یکی دیگه از دلایلی که من فکر میکنم باعث میشه ایده پردازی و خلاقیت کم بشه اینه که ایده تو بازار کار ایران خیلی جایگاه نداره.
کاملا با آیدین موافقم. توی ایران معمولا دنبال چیز مفت و سریع میگردن، در حالی که چنین طرحها و خلاقیتهایی وقت زیاد و در نتیجه هزینه زیاد لازم داره.
یعنی به اینا میگن تبلیغات
از بچه 7 ساله تا پیر زن 70 ساله پیام رو تو کوتاه ترین زمان میگیرن بعد میرن مک میخرن
عالی بود.. واقعا هوشمندانه…
سپاس آیدین جان
سلام عالي ي ي ي بود،كلا وبسايت حرف نداشت دم امتحاني 2 تا تحقيق سنگين داشتم كه با كمك مطالبتون تموم شد واقعا مرسي از همه كساني كه مطالب به اين خوبي رو در اختيار بقيه قرار ميدن :wink:
آقای درخواه عزیز
من از مشتریای پر و پا قرص سایت شما شدم!
لطف کنید زود زود آپدیت کنین دیگه :D
جالب بود ممنون
کامنتهای دوستان رو خوندم
واقعا چرا ما ایده پردازی نمیکنیم و فقط کپی کاری میکنیم؟
کپی راحت تره خوب :oops: :grin:
سایت خیلی خیلی خوبی داری و برای من که تازه دارم تجربه میکنم خیلی مطالب مفیدی داری
کلاسهای ایده پردازی به دردبخور اگر میشناسین معرفی کنین
من فکر میکنم استعداد ایده پردازی حرفه ای رو دارم
البته کامنت ها رو خوندم خیلی بازار کار و خریدار نداره اما امیدوارم در آینده بهتر بشه
همچین ایده های تبلیغاتی خیلی خوب جواب میده
خیلی عالی بود
یه برند بیشتر از تاریخ تبلیغات ایران خلاقیت داره :))