چگونه از فرمول PAS در کپی‌رایتینگ استفاده کنیم؟

تولید محتوای تبلیغاتی یا Copy Writing یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است. هر چقدر بتوانید محتوای مفید و مناسب‌تری تولید کنید قطعا مخاطب بیشتری را جذب خواهید کرد. مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ به ۲ بخش عمده تقسیم می‌شود. یک بخش هنری است و بخش دیگر علمی. بخش تولید محتوا دقیقا بخشی است که شاید از اول عصر تبلیغات تا به حال تغییر خاصی نکرده است و همچنان نیاز به هنر نویسنده دارد.

در تولید محتوا تمرکز بر روی مخاطب و نیازهای اوست. شاید اگر قرار باشد خیلی ساده موضوع را بررسی کنیم باید گفت که محتوای خوب چیزی است که مسئله‌ای را حل می‌کند و ارزش افزوده‌ای را برای کاربر به همراه دارد. برای تولید یک محتوای خوب فرمول‌های مختلف و فریم‌ورک‌های متفاوتی وجود دارد که در طی سالیان دراز از آنها استفاده شده است و همه هم امتحان خود را پس داده‌اند.

در این نوشته فرمولی به نام PAS را بررسی خواهیم کرد. PAS مخفف سه کلمه Problem-Agitate-Solve است. این فرمول برای تولید محتوا در صفحات مختلف وب کاربرد دارد.

مسئله یا Problem

همه چیز از بیان مسئله شروع می‌شود. پس باید در گام اول مشکل مخاطب را به خوبی درک کرده باشید. باید بدانید درد دقیقا کجاست و خیلی شفاف آن‌را بیان کنید. هر چه در بیان مسئله موفق‌تر عمل کنید فردی که متن شما را می‌خواند حس می‌کند که شما به خوبی متوجه مشکلات او هستید و این باعث ایجاد حس اعتماد در او می‌شود.

تحریک کردن یا Agitate

این بخش از کار شاید کمی به نظر ناجوانمردانه به نظر بیاید. بعد از اینکه در مرحله اول مشکل را به خوبی بیان کردید باید در این مرحله نمک بر روی زخم بپاشید. باید مشکل را حسابی دردناک جلوه داده و احساسات خواننده را تحریک کنید. البته مانند هر کار دیگری نباید این کار را از حد بگذرانید. باید راه فراری برای خواننده باقی بماند.

بیشتر بخوانید:   ۲۰ پرسشی که باید از سفارش‌دهندگان طراحی لوگو پرسید!

راه‌کار یا Solution

و اینجا جایی است که راه‌کار خود را برای حل مسئله ارائه می‌دهید و زندگی برای خواننده بسیار زیبا‌تر می‌شود.

نکاتی درباره کپی رایتینگ و نویسندگی

در نهایت می‌توانید نظر مثبت مشتر‌ی‌های قبلی خود را که از خدمات و محصولات شما استفاده کرده‌اند را نیز اضافه کنید. از این روش برای تولید انواع محتوا استفاده می‌شود ولی نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که تعادل در مرحله تحریک کردن حفظ شود. نباید خیلی هم شور کار را در بیاورید. در نهایت هم یادتان باشد که در بخش ارائه راه کار حس اینکه سعی دارید چیزی را به مخاطب بفروشید را ایجاد نکنید . هیچ کسی این حس را دوست ندارد.

مصطفی لامعی | lameei.com