باوهاوس (آلمانی: Bauhaus، به معنی: خانه معماری) نام یک مدرسهٔ معماری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳
به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرد. آموزههای آن پیش و پس از انحلال به عنوان یکی از نمادهای دوران مدرن شناخته شد و در سالهای بعد نیز پیروانی داشت. در نهایت این آموزهها شکل یک جنبش هنری را به خود گرفت که از جریانات مهم و تأثیرگذار قرن بیستم محسوب میشود.
مدرسه باوهاوس در سه شهر آلمان، در سه دوره زمانی (وایمار از ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵، دسائو از ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ و برلین از ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳) و تحت مدیریت سه معمار (والتر گروپیوس از ۱۹۱۹ تا ۱۰۲۷، هانس مه یر از ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ و لودویگ میس ون دروهه از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳) به فعالیت پرداخت.
ساختمان و كارگاههاي اين مدرسه در دو شهر دسائو و وايمار آلمان از سال 1996 در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است.
مدرسه معماري باهاوس كه در زبان آلماني به معني «خانه معماري» است، در دوران فعاليت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشيتكت بزرگ كه مديريت باهاوس را نيز بر عهده داشتهاند، فعاليت كرده است. اين مدرسه ابتدا از سال 1919 تا 1925 در شهر وايمار، سپس از سال 1925 تا 1932 در دسائو و بالاخره از سال 1932 تا 1933، يعني زماني كه اين مدرسه به دستور حكومت نازي آلمان تعطيل شد، در برلين فعاليت ميكرد. مديريت اين مدرسه نيز به ترتيب بر عهده والتر گروپيوس (1919 تا 1928)، هانيس مهير (1928 تا 1930) و ميز وان دروهه (1930 تا 1933) بود.
هدف اوليه از تأسيس مدرسه باهاوس، ايجاد مكاني بود كه تركيبي از مدارس معماري، صنايع دستي (چون نجاري، آهنگري و…) و آكادمي هنري بود.
__________________________________________________
گروپيوس اعتقاد داشت كه با پايان جنگ جهاني اول، دوره جديدي از تاريخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبك معماري جديدي را كه بازتابي از اين دوران باشد، به وجود بياورد. به اعتقاد گروپيوس، اين سبك معماري كه ميشد اصول آن را به تمام كالاهاي مصرفي تعميم داد، بايد ارزان، كاركردگرا و سازگار با توليد انبوه ميبود. گروپيوس براي دستيابي به اين هدف، ميخواست هنرمندان و صنعتگران را با هم متحد كند تا به محصولي كاركردي و قابل استفاده، و در عين حال با ارزش از لحاظ هنري، دست يابد. اين ايده در بيانيه افتتاحيه مدرسه باهاوس به خوبي مشخص است: «ما در پي آنيم كه جامعه تازهاي از هنرمندان پديد آوريم تا در ميان آنها ديگر تعصب حرفهاي كه اكنون چون ديواري بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا ميسازد، وجود نداشته باشد.»
برنامهريزان مدرسه باهاوس هنرهاي زيبا را از صنايع دستي كاربردي ممتاز و متفاوت نميدانستند و بر اين باور بودند كه هنر و معماري مدرن بايد پاسخگوي نيازها و اقتضائات جامعه صنعتي مدرن باشد و طراحي خوب بايد از عهده آزمونهاي زيباشناختي و مهندسي برآيد. ويژگي عمده سبك باهاوس تكيه هر چه بيشتر بر كاركردگرايي، بهرهگيري بهينه از خواص مواد و مصالح صنعتي، احتراز از تزئينات تجملي در نماي ساختمانها و فرآوردههاي صنعتي بود. دستيابي به نوعي هماهنگي بين ضرورتهاي كاركردي و كيفيت زيباشناختي، خوشساختي و خوش تركيبي محصولات صنعتي از ديگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود.
استادان باهاوس به شاگردان خود ياد ميدادند كه همه چيز را بر مبناي نيازها طراحي كنند و از هيچ عنصري كه فاقد كاركرد باشد و تنها جنبه زيباشناسانه داشته باشد استفاده نكنند. در مدرسه باهاوس تاريخ معماري جايي ميان دروس دانشجويان نداشتند، چرا كه در باهاوس قرار بود همه چيز بر مبناي اصول اوليه معماري و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود.
باهاوس در ابتدا براي تأمين بودجه خود به سوبسيدي كه از جمهوري وايمار ميگرفت وابسته بود. اما بعد از ايجاد تغييراتي در حكومت محلي وايمار، اين مدرسه در سال 1925 به شهر دسائو كه بافت صنعتي و شهري بيشتري داشت و با ايدههاي مدرن مدرسهي باهاوس همخوان بود، منتقل شد. پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو، بخش طراحي صنعتي اين مدرسه كه مشكل كمتري با حكومت محافظهكار محلي داشتند، در وايمار باقي ماندند. مدرسه طراحي صنعتي باهاوس بعدها نام خود را به دانشكده فني معماري و مهندسي عمران تغيير داد و از سال 1996 به بعد نيز به نام دانشكده باهاوس آلمان خوانده ميشود.
در سال 1927 سبك باهاوس و آثار آرشيتكتهاي مشهور آن نمايشگاه معماري اشتوتگارت را كه با موضوع خانهسازي برگزار ميشد، به شدت تحت تأثير خود قرار داد. پس از گروپيوس، مديريت باهاوس را هانس مهير و سپس ميز وان دروهه به عهده گرفتند. با قدرت رسيدن رژيم نازيها در آلمان و افزايش فشار سياسي بر اين مدرسه، باهاوس در سال 1933 تعطيل شد. حزب نازي و ديگر گروههاي فاشيستي آلمان از ابتدا با فعاليت مدرسه باهاوس مخالف بودند و آن را سنگر كمونيسم ميدانستند. نويسندگان نازي چون ويلهلم فريك و آلفرد روزنبرگ نيز در نوشتههاشان باهاوس را «غيرآلماني» ميناميدند و سبك مدرن آن را به باد انتقاد ميگرفتند. در واقع باهاوس يكي از مظاهر «هنر منحط» بود كه هيتلر و حزب نازي آلمان كمر به نابودي آن بسته بودند.
از جمله مهمترين ساختمانها و آثاري كه در طول فعاليت مدرسه باهاوس عمدتاً به دست استادان و مديران مدرسه ساخته شد ميتوان به عمارت سامرفيلد و خانه اوته در برلين، خانه اوئرباخ در يانا و برج تريبيون در شيكاگو (كه مدرسه باهاوس پس از برنده شدن در يك مسابقه بينالمللي طراحي آن را بر عهده گرفت) اشاره كرد. اما مهمترين بنايي كه سبك معماري باهاوس در اين دوره در آن متجلي شده است، ساختمان خود مدرسه در دسائو است كه توسط والتر گروپيوس، مدير وقت باهاوس، طراحي شده است.
پس از به قدرت رسيدن نازيها و تعطيلي مدرسه باهاوس، مديران و استادان مدرسه كه همه از معماران طراز اول آن زمان بودند، به كشورهاي مختلف در اروپاي غربي، آمريكا و همچنين اسرائيل مهاجرت كردند. همچنين شماري از معماران باهاوس كه به شيكاگو رفته بودند، باهاوس جديد را در اين شهر تأسيس كردند و به تربيت معماران جوان ادامه دادند.
اين مسئله كمك قابل توجهي به ترويج سبك معماري باهاوس در سراسر جهان كرد و آن را به گفتمان مسلط در معماري و طراحي صنعتي مدرن تبديل كرد، چنان كه اين مكتب هنري امروز نيز همچنان نفوذ جهاني خود را حفظ كرده است.
واژه نامه :
-
باهاوس
-
مدرنيسم
-
دسائو
-
وايمار
-
آلمان
-
فهرست ميراث جهاني يونسكو
-
والتر گروپيوس (1919 تا 1928)
-
هانيس مهير (1928 تا 1930)
-
ميز وان دروهه (1930 تا 1933)
-
نمايشگاه معماري اشتوتگارت
-
عمارت سامرفيلد
-
خانه اوته در برلين
-
خانه اوئرباخ در يانا
-
برج تريبيون در شيكاگو
وب سايت باهاوس :
http://www.barayand.ir/id_db/id_lectures/id_lectures_01_Bauhaus.htm
Arti.ir
یعنی میشه من اینجا درس بخونم!؟ :???:
مرسی که بهم سر زدی راسی! :)
حیف بسته شده درش ;) مگر نه میشد
جدااااااا؟
بله مینا جان
در زمان جنگ جهانی و به دست نازیها بسته شده ;)
پس از به قدرت رسیدن نازیها و تعطیلی مدرسه باهاوس، مدیران و استادان مدرسه که همه از معماران طراز اول آن زمان بودند، به کشورهای مختلف در اروپای غربی، آمریکا و همچنین اسرائیل مهاجرت کردند. همچنین شماری از معماران باهاوس که به شیکاگو رفته بودند، باهاوس جدید را در این شهر تأسیس کردند و به تربیت معماران جوان ادامه دادند.
این مسئله کمک قابل توجهی به ترویج سبک معماری باهاوس در سراسر جهان کرد و آن را به گفتمان مسلط در معماری و طراحی صنعتی مدرن تبدیل کرد، چنان که این مکتب هنری امروز نیز همچنان نفوذ جهانی خود را حفظ کرده است.
سلام میشه مطلبی راجع به مطالعه تطبیقی مکتب باوهاوس و مکتب اصفهان بارویکرد شاخص سازی رنگ سفید برام بگذارید.ممنون میشم
ینی مدرسه با این عظمت….هیجا مطلب کامل ازش نیس….من موندم چجوری تحقیقمو کامل کنم
موضوع تحقیق چیه؟
سلام
من باید یه مقاله بنویسم راجب به رنگ شاخص سفید در مکتب باهاوس و مکتب اصفهان اگه کسی از بچه های معماری میتونه کمکم کنه بیزحمت بهم مسا بزنه دنبال اطلاعاتم . مرسیییییییییییییییییییییییییی
هانیه جان موضوع مقاله منم همینه میتونیم با هم همکاری کنیم . ستاره
شما که میخواهید با هم همکاری کنید یه راهی برای ارتباط یه ایمیلی چیزی میگذاشتید :roll:
بسیار عالی
اگر بشه در مورد هنرمندان معروف این مدرسه و سبک آنها مطلب بگذارید هم خوبه :)
سلام بچه ها .
پروژم درمورد همین مدرسه هست ولی مطلب کاملی پیدا نمیکنم . لطفآ کمکم کنید .
اگه میشه آدرس ایمیلتونم بذارید تا مطالب رو بهمدیگه بفرستیم
خیلی ممنون
[email protected]
متاسفانه منابع فارسی خیلی زیاد نیست و باید تو مقالات انگلیسی سرچ کنید
این سایت خود مدرسه هست: http://www.bauhaus.de
تو ویکی پدیا انگلیسی هم مطالب خوبی میتونی پیدا کنی
سلام
من پايان نامه ام در مورد اين مكتب هست.اگه ميشه لطفا بهم منبع معرفي كنيد.
:cry: :cry:
تو وبهای فارسی چیز زیادی چیدا نمیکنید. حتمت باید تو سایتهای خارجی بگردبد
بسیار عالی بود
ممنون بابت به اشتراک گذاری
سلام خیلی ممنون سایت بسیار خوبی بود
موفق باشید..
با سلام خسته نباشید من یسری اطلاعات درمورد مدرسه باهاوس میخواستم
اهداف،ایجاد شکل گیری، فلسفه و فعالیت و هنرمندان این مدرسه یسری مطلب ترجمه شده و مفید میخوام ممنون میشم برام ارسال کنید 🙏
[email protected]
سلام
منم به این مطالب احتیاج دارم اگه امکانش هست به ایمیلم بفرستین.
ممنونم
[email protected]