ولاگ (Vlog) یا ویدئوبلاگ (Video Blog) یک بلاگ کوتاه برای وبلاگ است که از ویدئو به عنوان محتوای اولیه استفاده میشود. ولاگر (Vlogger) هم به کسی گفته میشود که ویدئوبلاگ میسازد.
چندتا از ویژگیهای این نوع محتواها «فرداد جهان بخش» به خوبی توضیح داده:
- حرفهایی که در ولاگ/بلاگ گفته میشود، معمولاً غیررسمی است. منظور از غیررسمیبودن، غیرمعتبربودن نیست. منظور این است که یک نوشتۀ بلاگ در مقایسه با یک مقالۀ علمی لحن غیررسمیتر و صمیمیتری دارد و میتواند دربارۀ چیزهایی بگوید که شاید در فضای مقالۀ علمی نگنجد. با همین نسبت یک ولاگ میتواند دربارۀ چیزهایی باشد که یک برنامۀ تلویزیونی هیچوقت جایگاهی برای آن نداشته است.
- ممکن است حوزههایی که یک ولاگر/بلاگر دربارۀ آنها محتوا تولید میکند، بیشازحد گسترده و نامربوط به موضوعهای دیگری که در آنها قبلا تولید محتوا کرده است، باشد. برای همین هم در انتخاب موضوع برای تولید ولاگ دستتان باز است.
- در فضای ولاگ/بلاگ تعامل تولیدکنندههای محتوا با بینندهها/خوانندهها بهراحتی انجام میشود. سیستم نظردهی یکی از بنیانهای اصلی این نوع محتواست.
بهطورکلی برای تولید این جنس محتوا یک قانون وجود دارد آن هم اینکه هیچ قانونی وجود ندارد! یک سنگِ تراشنخورده داریم بهعلاوۀ میخ و چکش! هرکاری بخواهیم میتوانیم روی سنگ انجام بدهیم. برای همین میتوانیم یک ولاگ منحصربهفرد بسازیم که فقط متعلق به خودمان است. یکی از جاذبههای این حوزه مخاطبان آن هستند. مخاطبهای ولاگ/بلاگ انسانهایی هستند که شاید بهسختی بتوانیم در شبکههای اجتماعی یا خیابان پیدایشان کنیم.
در دنیا، روزبهروز کسبوکارهای بیشتری ولاگ میسازند. یکی از ولاگهای محبوب در دنیای بازاریابی، ولاگهای DailyVeeهستند که Gary Vaynerchuk آنها را میسازد. گری در قسمتهای متفاوتِ DailyVee، تمام کارهایی که روزانه در محل کارش انجام میدهد، منتشر میکند. Jon Olsson یکی از ورزشکارهای شرکت نوشابۀ انرژیزای ردبول است. جان اسکیبازی است که دو سال است ولاگ درست میکند. Nico Rosberg هم برندۀ مسابقات فرمول وان است. البته الان بازنشسته شده و رفته در کار تولید ولاگ. اتفاقاً Casey Neistat هم یک ولاگر است.
مفهوم ولاگ و ولاگر در دنیا خیلی جا افتادهتر از ایران است. افراد مشهور یوتیوب سالهاست که اتفاقات روزمرۀ خودشان را در قالب ویدئو ضبط و منتشر میکنند و در حوزۀ تولید محتوای جذاب با موضوعات مورد پسند در این کار خِبره شدهاند. ساخت ولاگ انقدر طرفدار پیدا کرده که شرکتهای مختلفی مثل Maker Studios به وجود آمدهاند و با ولاگرها طرف قرارداد شدهاند.
ولاگها ابزاری بسیار قدرتمند برای اشتراکگذاری اتفاقات روزمرۀ شما با دنبالکنندههایتان هستند. روشی بسیار راحت برای برقراری ارتباط تعاملی بیشتر و اثرگذارتر.
ولاگ VS بلاگ
نمودارهایی که در تصویر زیر مشاهده میکنید از گوگلترند استخراج شده و محبوبیت دو مفهوم بلاگ و ولاگ را در طول زمان نشان میدهد.
همانطورکه در نمودارهای بالا مشاهده میکنید، مفهوم ولاگ تقریباً محبوبترین روزهای خود را پشت سر میگذارد و از طرفی معلوم است که هنوز این مفهوم تازه است؛ چون بهتازگی رشد کرده است. بنابراین احتمالاً مدتها محبوب باقی بماند.
محتوای ویدئویی مناسب و خلاق، با داشتن یک ارزش ذاتیِ مناسب، با مخاطب تعامل ایجاد خواهد کرد. بنابراین ولاگی تولید کنید که دنبالکنندگان شما را واقعاً به وجد بیاورد.
منبع: nima.today
مطلب خوبی بود . ولاگرها بدون نیاز به تایید کسی تولید محتوایی میکنند که برای مردم و مخاطبشون ارزش داره.
ممنون از سایت خوبت
ولاگ برای وب فارسی واژه مانوسی نیست، اما کم کم داره جا میوفته
ولاگ ها در شبکه هاي اجتماعي هم معناي زیادي پیدا کردن
ممنون از سایت خوب شما
بعد از ویدیو مارکتینگ دنیا داره سمت ویس مارکتینگ میره