ویدیو مارکتینگ و بازاریابی ویدیویی چیست؟
یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی استفاده از نمایش اطلاعات است که میتوانید با کمک گرفتن از تصاویر منظور خود را به بقیهی افراد منتقل کنید و آنها را در جریان بگذارید . به همین علت مسئلهی ویدیو مارکتینگ Video Marketing این روزها خیلی بیشتر از قبل موردتوجه برای صاحبان کسبوکارهای بزرگ قرارگرفته است. شما میتوانید برای سایت و یا برند خود اقدام به تهیه و تولید و انتشار ویدیو بپردازید که به این فرایند ویدیو مارکتینگ گفته میشود و برای وبسایت و برند میتواند مؤثر باشد.
در دنیای امروز، ویدئو بهراحتی قابلدسترسی است. فضاهای ناتمامی برای بازاریابی ویدئویی ایجادشده است مانند تلگرام، آپارات، اینستاگرام، یوتیوب، تبلیغات تلویزیونی و بردهای ویدئویی در مترو. امکانات ویدئوها نامحدود است. با استفاده از تلفن هوشمند، مشتریان میتوانند به ویدئوهای آنلاین در هر زمان و مکانی دسترسی داشته باشند. این در مورد بازاریابی سنتی و بازاریابی کاغذی صدق نمیکند. از طریق ویدئو، شما میتوانید به مخاطبینتان در هرکجا که هستند، با بیشترین تأثیر دسترسی داشته باشید و به بهترین شکل ممکن پیامتون رو منتقل کنید.
ویدئو تأثیرگذارتر است. مطالعات نشان میدهد که نرخ ضبط حافظه، از لحاظ دیداری و نوشتاری، بیش از ۷۰% است. این میزان برای حافظه فقط دیداری، ۲۰% اطلاعاتی است که دیده میشود و برای حافظه شنیداری ۱۰% است. ترکیب صوتی و تصویری، قدرتمندترین ابزار است.
ویدئو احساسی است. ویدئو به شما این امکان را میدهد که بهوسیله موسیقی بهطور مستقیم بر احساسات مرکزی مغز افراد تأثیر گذاشته و آنها را جذب کنید. از طریق ویدئو، شما میتوانید تصویر خود را نیز به مفهوم گفتههای خود ضمیمه کنید. ارتباط انسانی از طریق ویدئو، مؤثرتر از خواندن وقایع در متن است.
امروزه از فنهای جذابی برای ویدیو مارکتینگ استفاده میشود که در ایران به موشن گرافیک و تهیه فیلمهای جذاب و خندهدار روی آوردهاند که تأثیر زیادی در بهتر دیده شدن برند شما دارد.
بهتر است وقت بگذارید و یک ویدیو کامل و خوب تهیه کنید و پس از تهیه کردن یک ویدیو مناسب با کسبوکارتان آن را در سایت خود قرار دهید و همچنین میتوانید آن را در شبکههای اجتماعی مختلفی که در آنها حساب کاربری دارید، منتشر کنید و مطمئن شوید که دیگران آن را میبینند و این از بهترین روشهای بازاریابی اینترنتی است.
ویدئو مارکتینگ برای بعضی از حرفهها لازم است مثلاً فرض کنید قرار است در مورد کاربرد یک دستگاه خاص در سایت خود توضیح دهید یا مثلاً شما تولیدکنندهی وسایل ورزشی هستید قطعاً با نوشتن چند تا مطلب و مقاله نمیتوانید مفهوم دستگاه را به مشتری برسانید و طرز کار آن را برایش روشن کنید اما اگر از طرز کار دستگاه موردنظر یک فیلم و ویدیویی مناسب تهیه شود و در طراحی وبسایت و یا در مکانهای پربازدید مثل شبکههای اجتماعی قرار داده شود قطعاً تأثیر آن خیلی بیشتر بوده و در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند .
شاید قبلاً ویدیوها زیاد موردتوجه نبودند و افراد حاضر بهصرف وقت برای آنها نبودند و تمایلی برای دیدن این موارد نشان نمیدادند اما الآن اوضاع تغییر کرده است و بسیاری از فروشگاههای مختلف اینترنتی تولید ویدیو را آغاز کرده و ویدیوها را در وبسایت خود و یا در شبکههای اجتماعی مختلف منتشر کردند تا از این راه جذب مشتری و کاربر بیشتری داشته باشند.
- ویدیو مارکتینگ یکی از بهترین و مناسبترین روشها در بازاریابی اینترنتی است و با کمک گرفتن از آن میتوان انواع محصولات و خدمات مؤسسات را به مشتری معرفی نمود و از این راه جذب مشتری انجام داد .
- معرفی کردن محصول و جذب مشتری درنهایت به افزایش فروش شرکت منجر میگردد ، هدفی که افراد آن را دنبال میکنند و از این طریق به دنبال پیشرفت میباشند .
- هرروزه بازاریابی ویدیویی بیشتر و پررونقتر میگردد و این مرحله میتواند یکی از اساسیترین بخشها برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و جذب مشتری باشد .
نکته: توجه کنید که حتماً از لوگو و آرم خود در انتشار ویدیوها استفاده کنید تا بینندهها پس از تماشای آن با تولیدکنندههای ویدیو آشنا شده و در ذهن آنها باقی بمانید.
ویدیو مارکتینگ چیست؟
اهمیت ویدئو مارکتینگ در این است که وقتی وبسایت شما مورد بازدید افراد مختلف قرار میگیرد رتبهبندی وبسایت شما افزایش خواهد یافت و تأثیر این ویدئوها چندین برابر بیشتر از اطلاعات بهصورت متنی و یا نوشتاری است.
در ساخت ویدئو مارکتینگ دقت کنید چون یکبار ساخته میشود پس این کار را درست و با دقت انجام دهید که به نتیجهی مطلوب خود دست پیدا کنید.
بازاریابی اینترنتی به کمک ساخت ویدیو آنلاین، نظر مخاطب را تا حدود زیادی میتواند جلب کند و در ذهن مخاطب تصویر را باقی بگذارد.
ممکن است شما از سرمایه ساخت و هزینهبر بودن پروژه صحبت کنید، اما بدانید که یکبار هزینه کردن ارزش استفاده طولانی از فیلم را برای شما خواهد داشت. درست است که ساخت ویدیو آنلاین و پخش کردنش در دنیای اینترنت هزینهبر است ولی در عوض میتوانید برای مدت طولانی بازخورد خود را داشته باشید و خودتان نتایج حاصله را مشاهده نمایید.
با این کار سود بیشتری نصیب شما خواهد شد و پیشرفت بیشتری میکنید.
بازاریابی ویدئویی و مزایای ویدیو مارکتینگ:
با ویدئو مارکتینگ کاربران سایت شما بهصورت دقیق با نوع خدمات و محصولات شما آشنایی پیدا میکنند.
تأثیر آن بر روی سئو وبسایت مثبت است.
ویدیوهای ساختهشده اگر حرفهای کارشده باشند برای شما کلاس کاری به همراه داشته و باعث میشود تا مشتریان میان شما و همصنفهای شما تفاوتی را قائل شوند.
کاربران از طریق موتورهای جستجو و انواع شبکههای اجتماعی که ویدیو را در آنها انتشار کردید به وبسایت شما هدایت میشوند و از سایت شما دیدن میکنند.
یکی از مهمترین گامیهایی که باید برداشته شود قرار دادن ویدئوی مورد نظر در صفحات فرود است. تحقیقات انجام شده نشان میدهد محتوای ویدئویی تأثیر زیادی بر میزان فروش مستقیم محصولات دارند؛ به این دلیل که درصد بالایی از مشتریان پس از تماشای ویدئو اقدام به خرید میکنند. بنابراین ایجاد ویدئوهای خلاقانه و جذاب به دلیل تصاویر بصری ارزشمند میتواند مشتری را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه محتوای ویدئویی را میتوان موثرترین ابزار موجود در دوره بازاریابی دیجیتال دانست.
نکاتی برای ساخت ویدئو و بازاریابی ویدئویی:
۱- در عناوین طراحی وبسایت خود سعی کنید از کلمات کلیدی موردنظرتان بهینه استفاده کنید.
۲- ویدئو مارکتینگ را با یک عنوان مناسب انتخاب کنید . عنوان خوب تأثیر مستقیمی بر روی مخاطبین میگذارد و آنان را ترغیب میکند تا از سایت شما دیدن کنند.
۳- ویدئو را در شبکههای اجتماعی پربازدید به اشتراک بگذارید.
۴- سعی کنید محتوای ویدئو تهیهشده را مفید و درعینحال مختصر و کوتاه انتخاب کنید این امر باعث میشود تا بازدیدکننده احساس خستگی نکند.
۵- لوگوی موسسه و شرکتتان را در ویدئو بگذارید تا هم دیده شوید و هم در ذهن کاربران باقی بماند.
۶- در بین ویدئویی که تهیه کردید بخشی را هم برای معرفی کردن آدرسها و تلفنهای موردنظرتان قرار دهید تا تأثیر خود را داشته باشد.
و در آخر به مخاطبان و کاربران خود برای دیدن ویدیوهای بیشتر اطلاعرسانی ( آیدی شبکههای اجتماعی خود را نمایش بدهید) کنید تا در جریان کار شما قرار بگیرند.
چگونه بازاریابی ویدئو کار میکند؟
نحوه عملکرد بازاریابی ویدئویی بسیار آسان است؛ برند شما ویدئوهایی را ایجاد میکند که آن ویدئو به نوعی محصولات و خدماتی ارائه شده را تبلیغ میکند و بنابراین باعث افزایش آگاهی از محصولات یا خدمات شما و نیز تعامل با مشتریان میشود و در نهایت افزایش فروش میشود. اما در عمل، این امر کمی پیچیده است. مانند بسیاری از تلاشهای بازاریابی شما که برای سایر کانالهای بازاریابی انجام میدهید، بازاریابی ویدئو بر اساس دادهها انجام میشود؛
بنابراین باید آمارهای مختلفی را ارزیابی کنید و تعامل و علاقهمند شدن مشتریان را ردیابی کنید. برای توسعه استراتژی بازاریابی ویدئویی خود، باید موارد زیر را انجام دهید:
روایتها و تصاویر خود را مشخص کنید:
ابتدا مشخص کنید چه توضیحاتی را میخواهید در ویدئو بدهید؟ به عنوان نمونه اگر سرویس یا خدماتی را دارید که در ویدئو قابل نمایش است در مورد آنها ویدئویی تهیه کنید و در مورد ویژگیها و مشخصات محصول یا خدمات توضیح دهید و آن را در ویدئو به نمایش بگذارید؛ یا اگر شرکت شما جوایزی را دریافت کرده در ویدئو میتوانید آنها را قرار دهید تا افراد در مورد سابقه شما هم کمی اطلاعات داشته باشند. اما دقت داشته باشید در انجام این کار زیادهروی نکنید.
نحوه تعامل با مشتریان:
در ایجاد ویدئوهای خود میتوانید از رضایت مشتریان خود صحبت کنید. اینکه چگونه مشتریان با شما آشنا شدند و در کل اطلاعاتی را بدهید که میتواند برای مشتریان احتمالی مفید واقع شود. اگر ساخت ویدئو به طور صحیح انجام شود بسیار میتواند تأثیرگذار باشد.
ویدئو کوتاه باشد:
هیچ محدودیتی برای مدت بازاریابی ویدئویی وجود ندارد (هر چند توصیههایی وجود دارد)، اما قاعده کلی این است که هر چه کوتاهتر باشد بهتر است. یک ویدئو میتواند در زمان کوتاهی اطلاعات بسیاری را به مشتریان ارائه کند. به عنوان مثال خواندن یک متن ممکن است 5 دقیقه طول بکشد اما همان اطلاعات را میتوان از طریق ویدئو 30 ثانیه بیان کرد.
انتشار دهید:
ویدئوهای خود را سریع و به طور گسترده منتشر کنید. در سایت خود قرار دهید، در سایتهایی مانند یوتیوب و همه کانال های شبکههای اجتماعی خود آپلود کنید. این کار باعث افزایش ترافیک سایت میشود.
رعایت نکات سئو:
در عنوان ویدئوی خود از کلمات کلیدی استفاده کنید تا باعث شود موتورهای جستجو محتوای ویدئو را درک کنند و بدین صورت بتوانید رتبه بالاتری در جستجوهای مرتبط داشته باشید. همچنین قرار دادن یک متن خلاصه و بهینه شده در صفحه ویدئو بر اساس قوانین سئو (آلت و دیسکریپشن)، باعث درک محتوای ویدئو شما توسط موتورهای جستجو میشود. نکته دیگر این است به این دلیل اینکه اغلب کاربران در هنگام جستجو از کلمه کلیدی «ویدئو» استفاده میکنند، بنابراین بهتر است این کلمه در تمام متا تگها قرار گیرد.
بهترین شیوه برای بازاریابی ویدئویی
اگر میخواهید بازاریابی ویدئوی شما نتیجه داشته باشد، باید برنامهریزی کنید، امتحان کنید، آنالیز کنید و دوباره امتحان کنید. بله، هدف از فیلم های شما این است که یک داستان بگویید و مشتریان خود را درگیر کنید؛ به عبارت دیگر از طریق ویدئو داستان را راحتتر میتوان بیان کرد و از طریق آن ارتباط بهتری را با کاربران و مخاطبان خود برقرار کنید؛ اما از منظر بازاریابی، ویدئوی شما نیز باید با قیف فروش شما همسان باشد. هدف از هر ویدئو چیست؟ مخاطب چه کسی است؟ چگونه ویدئو میتواند بیشتر اهداف بازاریابی شما را نشان دهد؟
در نهایت، استراتژی کلی و دیتا باید استراتژی بازاریابی ویدئوی شما را هدایت کند. ابتدا یک استراتژی جامعی برای توسعه ویدیو(ها) برای هر سطح از قیف فروش خود برنامهریزی کنید. محتوا و اهداف هر یک از ویدیوها را شرح دهید. تعیین کنید چه معیارهایی بهترین نتیجه برای موفقیت یک ویدئو را خواهد داشت، سپس امتحان و آنالیز کنید. ویدئوهای خود را در صورت لزوم بهبود بخشید. بر روی ویدئوها کار کنید تا اثر خود را بگذارند. هرکاری را که برای ویدئو انجام میدهید در سال 2017 و پس از آن، سنگ بنای تلاشهای بازاریابی برند شما خواهد بود.
oxteam.ir & web24.ir
ثبت ديدگاه