در اولین روزهای پیدایش اینترنت، بنرها بر بازاریابی آنلاین حکمرانی میکردند. اما وقتی کاربران اینترنت بیشتر و بیشتر با بنرها آشنا شدند، نرخ کلیکها به شدت کاهش یافت و این رسانه، ضربه بزرگی متحمل شد. این پدیده بسیار فراگیر بود. در حقیقت، واژه “کوری بنر” (دیده نشدن بنرها) برای توضیح آن ابداع شد.
مطالعات جدید نشان می دهند که “کوری بنر” یک پدیده واقعی است . در عکس بالا قسمتهایی که کاربران بسیار به آنها نگاه کردهاند با رنگ قرمز نشان داده شده است. رنگ زرد نگاههای کمتر و رنگ آبی نگاههای بسیار کم را نشان میدهد. هیچ کس به قسمتهای خاکستری نگاه نکرده است. بعد از انجام مطالعه چارچوب های سبز به بالای تصاویر اضافه شدهاند تا محل آگهیها را مشخص کنند. به کمبود آشکار نقاط قرمز و زرد در بنرها توجه کنید (که با چارچوب های سبز مشخص شده اند).
در تصویر زیر می بینید که در حالیکه دو آگهی غیررایگان بالای نتایج طبیعی، توجهاتی را به خود جلب کردهاند، اما بازدید کنندگان به آگهیهای سمت راست هیچ توجهی نکردهاند. اغلب توجهات معطوف به دو نتیجه طبیعی اول و میزان توجه به رتبههای رایگان 3 تا 8 به اندازه توجه به نتایج غیر رایگان اول بوده است.
تقریبا هیچ کس به آگهی های سمت راست توجهی نکرده است و دو آگهی اول در مقایسه با اولین نتایج رایگان، توجهات کمتری را به خود جلب کرده اند.
تعداد کاربرانی که تمرکز خود را از “تبلیغات کلیکی” به جستجوی طبیعی معطوف میکنند، روز به روز افزایش می یابد. به عبارت دیگر، انتقال کلیک آغاز شده است.
حالا که این موضوع را میدانید، چه تدبیری درباره آن میاندیشید؟
اگر برند شما نام جدیدی در بازاریابی آنلاین است و معتقدید “پرداخت به ازاء هر کلیک” و “گوگل ادووردز” راه حل آن هستند، دوباره فکر کنید! سیستم تبلیغات گوگل بسیار قوی و تاثیرگذار است، ولی رقابت، شدیدتر از همیشه است، هزینهها بسیار بالا می باشد، “معیار کیفیت” گوگل بسیار غیرمنطقی است و هر سال حجم ترافیک در دسترس کمتر می شود. حتی اگر یک بازاریاب معمولی یا متخصص هستید، باید بدانید اکنون زمانی است که باید به فکر گزینههای بهتر باشید، زیرا ترافیک از نتایج غیر رایگان به نتایج طبیعی انتقال مییابد.
به مطلب زیر دقت کنید:
اگر اولین نتیجه غیر رایگان گوگل با کلید واژههای مورد نظر خود را در اختیار دارید، با این موارد مواجه خواهید شد:
•ترافیک نتیجه رایگان دهم، 300 درصد بیشتر از ترافیکی است که بطور رایگان کسب میکنید.
•ترافیک نتایج 4 تا 9 کمتر هستند ولی حداقل آن است که کاملا مجانی هستند!
•ترافیک نتیجه 3، 1000 درصد بیشتر از ترافیک شماست.
•ترافیک نتیجه 2، 2000 درصد بیشتر از ترافیک شما است و….
•میانگین ترافیک اولین نتیجه رایگان 41 برابر ترافیک شماست (یعنی 4100 درصد)! و آنها هنوز هیچ اهمیتی به آن نمیدهند.
بنابراین، دو گزینه دارید:
گزینه 1
هیچ کاری نکنید و بپذیرید اخذ رتبه خوب در گوگل یک روند بسیار دشوار است که تنها “متخصصان مجرب” توانایی انجام آن را دارند. این باوری است که متخصصان بهینهسازی سایت به شما تلقین میکنند.
گزینه 2
مالکیت ترافیک خود را بدست گیرید و همه کلیکهایی که رقبای شما از آنها غافل شدهاند را از آن خود کنید. امیدوارم گزینه 2 را انتخاب کنید ، یعنی به اهمیت بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو پی ببرید و با استفاده از روشهای سئو سایت خود را صفحه اول گوگل برسانید. اگر موفق شوید روزانه افراد قابل توجهی شما را پیدا خواهند کرد، با کسب و کارتان آشنا میشوند و از همه مهمتر از شما خرید میکنند!
ژان بقوسیان
در این رابطه بیشتر بدانید:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Banner_blindness
خیلی جالب بود
من همیشه فکر میکردم که چرا سایتهای ایرانی به این شکل بنر میزنن و تبلیغ میگیرن و خارجی ها نه
دلیلش تحقیق و سواد مدیران سایتهای خارجی و حتی مخاطبان آنها هستن و ما همچنان باید این وضع بد سایتهای ایرانی با اون همه بنر را تحمل کنیم