پیت موندریان   “Piet Mondrian” + گالری تصاویری از آثار پیت موندریان

piet mondrian / پیت موندریان

piet mondrian / پیت موندریان

پیت موندریان (۷ مارس ۱۸۷۲، آمرسفورت، هلند – ۱ فوریه ۱۹۴۴، نیویورک، آمریکا) نقاش هلندی بود.

piet mondrian

piet mondrian

پيت موندريان نقاش هلندي، مى خواست تصاوير خود را از ساده ترين عناصر بسازد: خطوط مستقيم و رنگهاى خاص.
او به دنبال گونه اى نقاشى مبتنى بر وضوح و انضباط بود كه به نحوى قوانين علمى يا رياضى جهان هستى را انعكاس دهد. زيرا موندريان مانند كاندينسكى وكله از خيل عارفان بود و دلش مى خواست كه نقاشى اش واقعيت هاى ثابت وراى صور دائم التغيير نمود ذهنى را متجلى سازد.موندريان ترجيح مى داد در آثارش از رنگهاى اصلى قرمز، زرد و آبى و نه از رنگهاى سياه، سفيد و خاكسترى استفاده كند.او همچنين عقيده داشت كه واژگان تصويرى و هندسى آثارش به عنوان واقعيتى خالص ، ثابت و مستقل عرضه شوند .

موندریان هنرمندی بود با تعلقات عرفانی که به عنوان یکی از برجستگان انتزاع هندسی – بر هنرو معماری مدرن تأثیر وسیع و عمیقی داشته‌است. او با طرح نظریه نئوپلاستیسیسم – تحول بزرگی در انتزاع (ناب) به وجود آورد.

او می‌خواست تصاویر خود را از ساده‌ترین عناصر بسازد: خطوط مستقیم و رنگ‌های خاص. او دنبال گونه‌ای نقاشی برپایه وضوح و انضباط بود که به شکلی قوانین علمی یا ریاضی جهان را نشان دهد.

وی بسیار تحت تاثیر کوبیسم قرار گرفته و تابلوهایی در این راستا بیافرید.این آثار در پاییز ۱۹۱۱ در آمستردام به نمایش گذارده شدند.بعد از این نمایشگاه، او آمستردام را به مقصد پاریس ترک کرد. موندریان تابلوهایش را در چند مرحله تکمیل کرده و به پایان می رساند.ابتدا عناصر را به سطوح غیر هم فرم تجزیه کرده و سپس با تفکیک رنگها مرحله به مرحله پیش می رفت.

بیشتر بخوانید:   بهزاد و مکتب او (اهمیت هنر نقاشی مینیاتور)

arti.ir

mondrian8

mondrian10

mondrian19

mondrian20

mondrian34

mondrian41

mondrian42

mondrian43

mondrian44

mondrian45

mondrian48

mondrian49

mondrian53

mondrian54

mondrian58

mondrian67

mondrian68

mondrian69

mondrian72

mondrian73

mondrian76

piet-mondrian-gray-brown

Mondrian_Self_portrait_1918

piet mondrian / پیت موندریان

piet mondrian / پیت موندریان

پیت موندریان Piet Mondrian نقاش هلندی در سالهای ۲۱-۱۹۲۰ با شجاعت به ساده پردازی طراحی و ترکیب‌بندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود. تجربه‌های او در این زمینه‌ها راه‌های نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیب‌بندی‌های قرمز، آبی، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازه‌های آنها می‌تواند احساس بالقوهٔ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیک مدرن است. او باشجاعت از ترکیب‌بندی‌های خود می‌کاهید تا به ساده‌ترین و خردترین ترکیب هماهنگ دست یابد. مینی مالیزم او برای هنرمندان گرافیک که می‌باید پیامی را به صورت سرراست و با حداقل مداخله عوامل خارجی به مخاطب برسانند موهبتی بود.

arti.ir