روزنامه های یو.اس.ا.تودی، وال استریت ژورنال، نیویورك تایمز، لسآنجلس تایمز و واشنگتن پست به ترتیب پرشمارگان ترین روزنامههای روز آمریكا هستند. در حقیقت یو.اس.ا.تودی با دو میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۳۱ نسخه در روز در صدر فهرست قرار دارد و وال استریت ژورنال كه تا سال ۲۰۰۳ در صدر بود، حال با دومیلیون و ۷۰ هزار و ۴۹۸ نسخه در روز به رتبه دوم سقوط كرده است.
با افت ناگهانی یك میلیون و ۱۲۱ هزار و ۶۲۳ نسخه، نیویورك تایمز در رتبه سوم و لسآنجلس تایمز با ۹۰۷ هزار و ۹۹۷ نسخه در رتبه چهارم و واشنگتن پست با ۷۰۸ هزار و ۷۷۳ نسخه پنجم است. در شمارش تیراژ روزنامهها كه نسخه چاپی و اینترنتی هر دو محسوب میشوند، امروز رقابتی تنگاتنگ بین نسخههای آنلاین این ابرروزنامهها وجود دارد.
این رقابت، به جز در حوزه تولید و چگونگی انتشار اخبار آنلاین كه هر سال از سوی بزرگترین انجمن روزنامهنگاری آنلاین (ONA) مورد داوری قرار گرفته و «بهترینها» جایزه سال را با داوری حرفهایترین روزنامهنگاران آنلاین رسانهها دریافت میكنند، موضوع طراحی صفحه نخست نسخه آنلاین و چگونگی دسترسی به اخبار و مطالب اینترنتی این روزنامهها نیز موردتوجه و تحلیلهای دانشگاهی است.
در بین نسخههای آنلاین پنج روزنامه مذكور، باید با صراحت ترتیب قضاوت (از روی شمارگان) را تغییر داد.
۵) والاستریت ژورنال
دومین روزنامه پرتیراژ آمریكاست، در نسخه آنلاین خود به آخر TOPS صفحه امروز هنر هممیهن سقوط خواهد كرد.
این روزنامه پرطرفدار آمریكایی كه ۱۱۸ ساله شده، جزو نادر روزنامههایی است كه از ارائه نسخه آنلاین خود به صورت رایگان خودداری كرده است. سایت وال استریت ژورنال بیهیچ تیتر نخست، عكس و جذابیتی تنها شما را به نسخه چاپی روزنامه هدایت میكند و برای نسخه آنلاین آن باید مشترك باشید تا بتوانید از تمامی جذابیتهای اخبار و مطالب این روزنامه بهرهمند شوید.
۴) لس آنجلس تایمز
لسآنجلس تایمز اما در نسخه آنلاین صاحب ابتكار چشمگیری در طراحی صفحه اصلی و نیز صفحههای دوم به نظر نمیرسد. صفحه نخستی كه به چهار ستون همعرض تقسیم شده و عكس یك كه لزوما به تیتر یك صفحه اختصاص ندارد، تنها عكس چشمگیر خواننده است.
در حقیقت این روزنامه از بهرهگیری عكس برای تیترهای یك خود كمبهره است و دیگر بخشها نیز چندان با عكس و گرافیك ارتباطی برقرار نكردهاند، اما فونت و قلم متن اخبار آن را شاید بتوان یكی از سادهترین و بهترینهای قلمها دانست كه لسآنجلس تایمز به كار گرفته است.
۳) یو.اس.ا.تودی
استفاده از هفت رنگ اصلی رنگینكمان نخستین جذابیت نسخه آنلاین این روزنامه است كه با خوانندگان خود از این طریق ارتباط برقرار میكند.
خوانندگان آنلاین یو.اس.ا.تودی به خوبی ارتباط این هفت رنگ را با هفت بخش اصلی خبری این روزنامه میشناسند و به آن عادت كردهاند. از آنجا كه بیشترین خوانندگان این روزنامه در بین مردم، جوانانی هستند كه سراغ آخرین اخبار ورزشی را میگیرند، برقرار كردن ارتباط از طریق رنگ نیز به نظر میرسد با توجه به روحیه این رده سنی خوانندگان تعریف شده و بخش ورزش با رنگ نارنجی بیشترین جذابیت بصری را ساخته است.
پس از عكس و تیتر یك، چهار عكس كوچكتر در كنار رنگهای تعریف شده بخششان خواننده را بیهیچ تیتر و توضیحی به صفحههای بعدی میبرد. شاید از همین ابتكار رنگها بتوان خوانندگان یو.اس.ا.تودی را از حرفهایترین خوانندگان آنلاین به شمار آورد.
۲) نیویورك تایمز
۱۵۶ سال است كه نیویورك تایمز با خوانندگان خود همراه است. در نسخه آنلاین هم به جز ۹۵ جایزه روزنامهنگاری كه برای نسخه چاپی خود تاكنون از آن خود كرده، از سال ۲۰۰۳ ، هر سال، برنده یكی از جایزههای بزرگ انجمن روزنامهنگاران آنلاین است.
صفحه آنلاین نیویورك تایمز كه پیش از هر چیز لوگوی كلاسیك و شناخته شدهاش كه اعتبار ۱۵۶ سال روزنامهنگاری حرفهای آن است خواننده آنلاین را فرامیخواند. عكس و تیتر یك در وسط صفحه و باز هم با فونتی «نیویورك تایمز»ی كه خاص این روزنامه در دنیای كامپیوتر تعریف شده به روزترین اخبار را در اختیار میگذارد.
همچنان میتوان نیویورك تایمز را به خاطر ارائه فونت منحصر به خود در نسخه آنلاینش نیز در صدر آنلاینها نشاند و همچنین چینش صفحه آن را با اتكا به سهولت خوانده در دسترسی به بخشهای نیچریالایی در نیمصفحه بالا امتیازدهی كرد.
۱) واشنگتن پست
به راحتی و تنها با یك نظر هم میتوانید تمایز نسخه آنلاین واشنگتن پست را در بین پنج روزنامه نامبرده درك كنید. فونتهای تیتر خواننده آنلاین را به سهولت به خود جذب میكند و عكس یك كه اغلب به «گزارش ویژه» اختصاص دارد و سمت چپ صفحه قرار میگیرد به خواننده گستره بیشتری برای مررو دیگر تیترهای خبری میدهد.
آگهیهای شلوغ و صفحه پركن، در نیمصفحه پایین قرار گرفته و هنگام بازشدن سایت، چشم خواننده را از ازدحام رنگ و شلوغی فونتهای ریز و درشت كلاسیك و فانتزی سردرگم نمیكند. حتی انتخابهای اصلی و نویگیشنها نیز مشخص و تنها در یك نوار افقی خواننده را به لایههای زیرین انتخابها كه به صورت بالن با حركت موس روی انتخابها باز میشود، هدایت میكند.

بیشتر بخوانید:   طراحی مجانی!!...

سحر نمازیخواه

arti.ir

منبع